Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (5)
  • Læreplaner (3)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Religion, etikk og filosofi (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (11)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Mordal Moen (2)
  • Ane Malene Sæverot (1)
  • Audun Mollan Kristoffersen (1)
  • Hilde Synnøve Blix (1)
  • Idar Lyngstad (1)
  • Ingvild Mestad (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Lillian Grethe Jensen (1)
  • Lise Wollan Porsanger (1)
  • Maria Medby Tollefsen (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Michael Strobelt (1)
  • Pål Lagestad (1)
Fagfellevurdert

Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen

Hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 1/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

The reconstruction of physical education teachers: A critical discourse analysis of regulative texts

I 2008 implementerte Utdanningsdirektoratet et nytt rundskriv med direktiver for svømme- og livredningsopplæringen i skolene og med en oppfordring om å kontrollere lærernes kompetanse. Dette rundskrivet ser ut til å være i tråd med internasjonale retningslinjer for skolesikkerhet, der tilleggsregler og retningslinjer for sikkerhet blir praktisert i fag som kroppsøving. Til tross for dette, er det få studier som har hatt et kritisk diskursperspektiv på styringsdokumenter i kroppsøving.

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 1/2020
Fagfellevurdert

Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015

Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 2/2019
Fagartikkel

Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn

Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre. Hva kjennetegner kroppsøvingslærere som jobber sosialt inkluderende?

Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd
Fagfellevurdert

Innvandrarborgaren

Denne artikkelen mener  læremidlene i samfunnskunnskap har mer fokus på  å lære innvandrere om  justisforvaltningen i Norge, enn hva det vil si å være en samfunnsengasjert medborger.

Publisert: 04.01.2019 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert

Hvordan kan bilder brukes i undervisning?

Økt visuell kompetanse kan bidra til elevers danningsprosess. Bruk av bilder i undervisningen kan skape undring, kritisk tenkning og refleksjon i en tid med falske nyheter og ulovlig deling av private bilder.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 3 (2018)
Fagfellevurdert

Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv

Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ?

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 3 (2018)
Fagfellevurdert

Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning

Det er viktig at musikkutdanningsinstitusjonene gir sine ansatte tilstrekkelig informasjon og opplæring i bruk av digitale læringsressurser, slik at de som underviser er bevisst de digitale læringsressursenes styrker og svakheter.

Publisert: 06.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Fagfellevurdert

Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer?

Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer.

Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Artikkel

Den langsomme veien er den raskeste

Denne artikkelen undersøker om den langsomme veien, den tiden det tar å få til en god dialog med en elev, kan være den raskeste veien til kunnskap og innsikt.

Publisert: 04.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd JASED Vol 2 No 2 (2018)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo