Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (16)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (8)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Profesjonsforskning (4)
  • Læreplaner (3)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (16)

Artikkelforfatter

  • Idar Lyngstad (2)
  • Kjersti Mordal Moen (2)
  • Ane Malene Sæverot (1)
  • Audun Mollan Kristoffersen (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Hilde Synnøve Blix (1)
  • Inger Margrethe Tronstad (1)
  • Ingvild Mestad (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lillian Grethe Jensen (1)
  • Lise Wollan Porsanger (1)
  • Maria Medby Tollefsen (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Michael Strobelt (1)
  • Ole Johan Sando (1)
  • Per Arne Øiestad (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Pål Lagestad (1)
  • Rasmus Kleppe (1)
  • Sindre M. Dyrstad (1)
  • Åge Vigane (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Learning leadership in outdoor education: Effects of feedback

Et av hovedmålene med friluftslivsfag i høyere utdanning er å utdanne kompetente ledere. En måte å oppnå dette på, er ved å hjelpe studenter til å utvikle selvledelse og autonomi.

Publisert: 04.04.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole

Noe av hemmeligheten i en bålets didaktikk er kanskje at helheten er mer enn summen av delene, og at det bare er ved å fyre bål en kan vekke bålets mulige magi og levendegjøre dets pedagogiske potensialer.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

«… for eg skal ha eit godt lag»: Friluftslivslærarar si organisering av klassen på tur

Å studere friluftslivsklassar på tur er studiar av små komplekse, dynamiske og sosiale system. Friluftslivslæraren er ein integrert del av dette systemet og leiaren av det.

Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer?

Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø.

Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Fagfellevurdert

Mellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommet

Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. I denne artikkelen undersøker vi hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og vi ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol. 5, 2/2021
Fagfellevurdert

Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen

Hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 1/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

The reconstruction of physical education teachers: A critical discourse analysis of regulative texts

I 2008 implementerte Utdanningsdirektoratet et nytt rundskriv med direktiver for svømme- og livredningsopplæringen i skolene og med en oppfordring om å kontrollere lærernes kompetanse. Dette rundskrivet ser ut til å være i tråd med internasjonale retningslinjer for skolesikkerhet, der tilleggsregler og retningslinjer for sikkerhet blir praktisert i fag som kroppsøving. Til tross for dette, er det få studier som har hatt et kritisk diskursperspektiv på styringsdokumenter i kroppsøving.

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 1/2020
Fagfellevurdert

Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015

Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 2/2019
Fagfellevurdert

Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn

Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre. Hva kjennetegner kroppsøvingslærere som jobber sosialt inkluderende?

Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd
Fagfellevurdert

Innvandrarborgaren

Denne artikkelen mener  læremidlene i samfunnskunnskap har mer fokus på  å lære innvandrere om  justisforvaltningen i Norge, enn hva det vil si å være en samfunnsengasjert medborger.

Publisert: 04.01.2019 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert

Hvordan kan bilder brukes i undervisning?

Økt visuell kompetanse kan bidra til elevers danningsprosess. Bruk av bilder i undervisningen kan skape undring, kritisk tenkning og refleksjon i en tid med falske nyheter og ulovlig deling av private bilder.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 3 (2018)
Fagfellevurdert

Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv

Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ?

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 3 (2018)
Fagfellevurdert

Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning

Det er viktig at musikkutdanningsinstitusjonene gir sine ansatte tilstrekkelig informasjon og opplæring i bruk av digitale læringsressurser, slik at de som underviser er bevisst de digitale læringsressursenes styrker og svakheter.

Publisert: 06.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Fagfellevurdert

Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer?

Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer.

Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Fagfellevurdert

Den langsomme veien er den raskeste

Denne artikkelen undersøker om den langsomme veien, den tiden det tar å få til en god dialog med en elev, kan være den raskeste veien til kunnskap og innsikt.

Publisert: 04.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 2 (2018)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo