Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Naturfag (4)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (9)

Artikkelforfatter

  • Georg Mathisen (3)
  • Irene Rønold (1)
  • Jayne P. Lambrou (1)
  • Tonje Lindrup Robertsen (1)
Artikkel

Skoleelevene lærer når de arbeider i hagen

Skolehagen er på vei tilbake. Skoleelever har godt av å arbeide praktisk, men hvis hagen skal bli et bra sted å lære, trengs det både system og penger.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Forebygging av skolesegregering i Oslo

Grunnskolene i Oslo er forholdsvis sterkt segregert sosialt, etnisk og økonomisk sammenlignet med andre byer i Europa. Forskere og myndigheter samarbeider for å gjøre noe med dette.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

– Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever

Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Hva betyr oppvekstforhold for utvikling av fedme og hjerte- og karsykdommer?

Både oppvekstforhold og gener påvirker risikoen for fedme og hjerte- og karsykdommer, viser en ny studie.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Unge slit når det ikkje finst fasit

Tenåringar er flinke til å diskutere seg fram til ei løysing, men dei slit når dei finn ut at dei kanskje ikkje har rett. – Det overraska oss, seier Ingrid Eikeland.

Publisert: 10.06.2021 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Lite mikroskop med stor betydning

Med et enkelt og foldbart mikroskop har Sheri Bastien fått barn og unge i fattige land engasjert i hvordan bakterier og virus sprer seg, og i å forstå betydningen av å vaske hender. Det kan redde mange liv.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Omtale

Unges klima- og miljøengasjement gir nye muligheter for skolen

Over hele verden demonstrer skoleelever og unge mennesker for klimahandling. De endrer livsstil og matvaner, starter nye og bærekraftige bedrifter og organisasjoner. Skolen kan ha noe viktig å lære av handlekraften deres, tror NMBU-professor.

Publisert: 13.02.2020 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Ny rapport: Slik kan skolegården gjøre barn og unge mer fysisk aktive

Barn og unge er mindre fysisk aktive enn før. Forskere fra NMBU har studert hvordan uteområdene i norske skoler og barnehager kan bidra til å motvirke den stadig økende inaktiviteten, og skape god helse og trivsel. Det har resultert i oppdaterte anbefalinger for uteområdenes innhold og størrelse.

Publisert: 20.10.2019 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Innsatte i norske fengsler har knapt tilgang til planter og trær

Og verst er det for kvinnelige innsatte.

Publisert: 19.09.2018 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo