Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Fagfellevurdert (6)
  • Artikkel (3)
  • Kronikk (2)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lærervurdering (20)
  • Profesjonsforskning (7)
  • Ledelse (6)
  • Lærerutdanning (5)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Kontroll og tilsyn (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (8)
  • Uniped (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Lejonberg (2)
  • Eyvind Elstad (2)
  • Anne Mari Gjerstad (1)
  • Anne-Karin Haldorsen (1)
  • Doris Jorde (1)
  • Elaine Munthe (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Elisabeth Brun (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Karoline Ravndal Lorentzen (1)
  • Kirsti Lyngvær Engelien (1)
  • Knut-Andreas Christophersen (1)
  • Kristine Hjelle (1)
  • Mette Hvalby (1)
  • Nina Carson (1)
  • Nina Grini (1)
  • Per Inge Båtnes (1)
  • Reidun Bottenvann † (1)
  • Rolf Vegar Olsen (1)
  • Sigrid Blömeke (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Tone Baugstø (1)
  • Tore Brøyn (1)
Fagfellevurdert

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle

Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Årg. 45) 1/2022
Fagfellevurdert

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagfellevurdert

Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo

For å styrke kvaliteten på praksisopplæringen i lærerutdanningen og fremme FoU- kompetansen i skolene, har Kunnskapsdepartementet løftet frem etablering av utvidede partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner, skoler/barnehager og skoleeiere, som et sentralt strategisk grep. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan utvidede partnerskap kan fremme kvalitetsutvikling av mer enn bare studentenes praksisopplæring.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Acta Didactica 2/2020
Artikkel

Hva er en god lærer?

Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU.

Publisert: 08.05.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem

Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og  muligheter og utfordringer ved dem diskuteres.

Publisert: 12.12.2018 Hentet fra Acta Didactica 4/18
Engelsk — Fagfellevurdert

Committing to School Development: Social and Material Entanglements

Ståstedsanalyse (Point of View analysis, PoV) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling. I denne studien benytter Eli Ottesen aktør-nettverksteori for å undersøke hvordan bruk av ståstedsanalysen kan bidra til meningsdanning.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education Vol 2 No 2-3 (2018)
Podcast

Lærerrommet: Lærertyper på videregående

Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tilbakemelding til tilbakemelderne

Læreres praksis i klasserommet skal bli filmet og analysert for å bidra til bedre tilbakemeldinger til elevene. Det svært mange måter å gi gode tilbakemeldinger på. Likevel er det mange lærere som sliter med akkurat dette.

Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Omtale

Vil øke elevengasjementet i klasserommet

Kan engasjementet øke hos elevene ved at lærere får tilbakemelding på sin egen praksis i klasserommet? Det ønsker nyansatt stipendiat ved Læringsmiljøsenteret, Ella Bjerga Pettersen, å finne ut av.

Publisert: 19.10.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling

Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Å utvikle grunnskolelærarstudentane sin skrivekompetanse

Når ein får til dialogar om tekst på tvers av fag- og tekstkulturar, kan vi få ei meir heilskapleg skriveopplæring som tek arbeidet med dei grunnleggjande ferdigheitene på alvor. Slik kan vi uteksaminere studentar med eit sterkt og velutvikla tekstmedvit som meistrar eit breitt spekter av skriftkyndigheit – kompetansar det er god bruk for i skolen.

Publisert: 26.10.2017 Hentet fra Uniped 04 / 2017 (Volum 40)
Artikkel

Mener myndighetene ikke utnytter skoletilsynet godt nok

Elevene selv blir nå spurt i myndighetenes vurdering av norske skoler. Men selve vurderingen er for låst til malen, og viktige detaljer om skolenes praksis kan gå tapt, mener forsker.

Publisert: 16.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Hva med dannelsen?

Nå må du ha karakteren 4 i matte for å bli en god lærer. Men det er ikke nok å være flink i fag for å bli en god lærer.

Publisert: 03.10.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Når personleg kunnskap er sosialt robust

Kunnskap og kompetanse kan forvitre, bli feig og forsiktig og miste aktualitet før ein veit ordet av det. Difor treng personleg kunnskap ettersyn. Eit slikt ettersyn gjeld dei relasjonelle kvalitetane som gjer kunnskapen robust. Det er til dømes i «uenighetsfellesskapet» at den personlege kunnskapen blir sosialt robust. Ein må altså ut av den indre krinsen der semje rår grunnen og søke motstand.

Publisert: 29.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Vurdering av lærerens arbeid

Observasjoner fra klasserommet, statistiske målinger av lærernes bidrag til elevenes læringsframgang og elevenes tilbakemeldinger på lærerens undervisning har blitt brukt som elementer i skolens personalevaluering. I Norge er det den sistnevnte ordningen som har vunnet fram som erklært satsning.

Publisert: 11.01.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Lærervurdering – en krevende øvelse

Lærervurdering har blitt et aktuelt tema i norsk utdanningspolitikk. Spørsmålet er hvordan en ordning med lærervurdering skal innrettes for at ordningen skal ha gunstige virkninger for norsk skole.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Nyutdannede lærere: Mentors rolle ved ansettelsesvurdering

En mentor som veileder en nyutdannet lærer får god kjennskap til den nyutdannedes styrker og utfordringer i yrkesutøvelsen. Slik sett er det naturlig at mentor uttaler seg om hvorvidt den nyutdannede er skikket til å jobbe som lærer. På den annen side er tillit grunnleggende for at et mentorforhold skal fungere. Er det mulig for en nyutdannet å ha tillit til en mentor som skal involveres i ansettelsesvurderingen?

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Kronikk

Lærervurdering, eller hva vi nå skal kalle det…

Kunnskapssenter for utdanning har nylig publisert en systematisk kunnskapsoversikt om lærervurdering. Hensikten med lærervurdering er både å få informasjon om læreres arbeid og å bruke informasjonen til læring og utvikling. Men ofte samles det inn store mengder data, uten at man kommer i gang med læringsog utviklingsprosessene. Så hvordan kan skoler lære å lære av vurdering?

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Lærere får hjelp i klasserommet – Lokalt utviklingsarbeid for inkludering og utvikling av læringsmiljø

Denne artikkelen omhandler det lokale utviklingsarbeidet som foregår i mange kommuner. Målet med dette arbeidet er å etablere og utvikle nye måter å hjelpe skolene med å gi et forsvarlig opplæringstilbud til elever som utfordrer.

Publisert: 19.02.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

Skikkethetsvurderingens roller – et eksistensialistisk perspektiv

Alle høgskoler og universiteter som utdanner lærere, skal vurdere om den enkelte student er skikket for læreryrket. I denne skikkethetsvurderingen kan studenter, praksislærere og lærerutdannere innta ulike roller, og disse rollene blir her belyst ut fra et eksistensialistisk perspektiv. Et viktig spørsmål er om det kun er i praksisperiodene studentenes skikkethet skal vurderes.

Publisert: 03.08.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo