Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (3)
  • Barnehage (2)
  • Lærerutdanning (1)

Artikkelkilde

  • Forskning og Forandring (3)

Artikkelforfatter

  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Hege Fimreite (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Kjartan Skogly Kversøy (1)
  • Vigdis Foss (1)
Fagfellevurdert

«Det der er ikke representativt for en barnehagehverdag» – en utforsking av forskeren som konstruktør av «utopiske» undersøkelsessituasjoner

I denne artikkelen undersøker forfatteren potensialer og etiske utfordringer knyttet til det å skreddersy optimale undersøkelsessituasjoner i barnehageforskning.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Forskning og Forandring 1/2020
Fagfellevurdert

Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett

Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen.

Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Forskning og Forandring 1/2019
Fagfellevurdert

Relevant forskning for hvem? Relevans for dem forskningen involverer gjennom utvidede muligheter for medvirkning

Denne artikkelen handler om forskerens forhold til dem som involveres direkte i forskningen.

Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Forskning og Forandring Vol. 1, No. 2, 2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo