Fagfellevurdert Ensretting, standardisering og kunnskapsbasert praksis – autoetnografi som motstand? Artikkelen introduserer forskningsmetoden autoetnografi og diskuterer metoden i lys av begrepet «evidensens tid» og bruken av randomiserte, kontrollerte studier som den metodiske ryggraden i dette evidensbegrepet innenfor helse- og sosialfag. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Forskning og Forandring 2/2019
Fagfellevurdert «Det der er ikke representativt for en barnehagehverdag» – en utforsking av forskeren som konstruktør av «utopiske» undersøkelsessituasjoner I denne artikkelen undersøker forfatteren potensialer og etiske utfordringer knyttet til det å skreddersy optimale undersøkelsessituasjoner i barnehageforskning. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Forskning og Forandring 1/2020
Fagfellevurdert Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen. Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Forskning og Forandring 1/2019
Fagfellevurdert Relevant forskning for hvem? Relevans for dem forskningen involverer gjennom utvidede muligheter for medvirkning Denne artikkelen handler om forskerens forhold til dem som involveres direkte i forskningen. Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Forskning og Forandring Vol. 1, No. 2, 2018