Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)
  • Artikkel (8)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Autisme (25)
  • Utviklingsforstyrrelser (10)
  • ADD/ADHD (4)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (3)
  • Kognitive vansker (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Atferd (2)
  • Barnehage (2)
  • Organisering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (12)
  • Psykologi i kommunen (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Statped (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (1)
  • NTNU (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Nils Kaland (5)
  • Ann Mette Rekkedal (1)
  • Beate Heide (1)
  • Charlotte Caspari (1)
  • Ellen Ekevik (1)
  • Emilie Kinge (1)
  • Jan Hammer (1)
  • Kamil Øzerk (1)
  • Kenneth Larsen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marika Vartun (1)
  • May Lise Kismul (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Nina Linnea Haugen (1)
  • Roy Gundersen (1)
  • Ruud van Geel (1)
Artikkel

Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse

Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser.

Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert

Autismespektertilstand og terapeutisk riding – en oversiktsartikkel

Eksperimentelle studier av intervensjoner med terapeutisk ridning indikerer at dyrene kan ha en unik evne som emosjonelle og sosiale katalysatorer overfor barn og ungdom med en autismespektertilstand.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert

Når søsken har autismespekterforstyrrelse

Hensikten med denne studien var å få innsikt i hvordan hverdag og oppvekst oppleves når man er søsken til et barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Denne studien fant at søsken til barn med ASF rapportere hovedsakelig gode relasjoner til sine søsken.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagartikkel

«Endelig friminutt?» – sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser

Selv om en del av barna med autismespekterforstyrrelse har gode intellektuelle evner, gode formelle språkferdigheter og følger den ordinære undervisningen i skolen, har disse elevene gjerne andre utfordringer. Denne artikkelen viser at disse elevene kan ha behov for betydelige tilpasninger i løpet av skoledagen – og at de kanskje særlig trenger støtte i friminuttene, slik at de ikke faller utenfor det sosiale fellesskapet.

Publisert: 15.09.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 03-2019
Fagfellevurdert

En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter

En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Artikkel

Ny artikkel sammenstiller studier om metaforforståelse hos personer med autisme

Tamara Kalandadze har publisert en artikkel i anerkjente Cambridge University Press ved tittelen «A systematic review and meta-analysis of studies on metaphor comprehension in individuals with autism spectrum disorder: Do task properties matter?»

Publisert: 04.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken

Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt.

Publisert: 27.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Når skolen blir en fiende

Å tilrettelegge for elever med nevroutviklingsforstyrrelser er en kompleks oppgave. Det finnes ingen universelle programmer for slik tilrettelegging, så den må som oftest tilpasses individuelt. For å hindre alvorlig frafall i skolen – og at skolen blir en fiende – trengs innsikt og kunnskap.

Publisert: 06.05.2019 Hentet fra Statped StatpedMagasinet 1/2019
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen
Artikkel

Forsker avkrefter myte om personer med autisme

Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen.

Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Fra kognitiv overbelastning og skolevegring til trivsel på skolen hos en gutt med autisme

Denne artikkelen tar utgangspunkt i foreldrenes perspektiv og beskriver hvordan det tverrfaglige samarbeidet mellom foreldre, grunnskolen, barneog ungdomspsykiatrisk avdeling og pedagogisk-psykologisk tjeneste hjalp en gutt med autisme som sto i fare for å utvikle alvorlig skolevegring, til å trives på skolen. Artikkelen baserer seg på tidligere litteratur om temaet og presenterer konkrete tiltak som ble gjort.

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/18
Fagfellevurdert

Jenter og kvinner med høytfungerende autisme i ungdoms- og voksenalderen: Kognitive og sosiale problemer og kamuflering av autismen

Fordi autismen kommer noe annerledes til uttrykk hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn, kan fagfolk ha vansker med å identifisere den. I denne artikkelen rettes søkelyset mot jenter og kvinner med en høytfungerende autismespekterdiagnose (ASD). Den siste tids undersøkelser av kvinner med ASD kan gi fagfeltet ny og verdifull kunnskap.

Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk
Artikkel

Autistiske barn kan lære bildespråk

Å være lett som en fjær eller grønn av misunnelse: Å forstå bildespråk for barn med autisme har man trodd var umulig. Men det er det ikke, viser ny forskning.

Publisert: 24.10.2017 Hentet fra NTNU Gemini
Fagartikkel

Spredning av kompetanse i Pivotal Response Treatment i Norge

Artikkelforfatteren påpeker at implementering og spredning av kompetanse i kunnskapsbaserte intervensjoner kan være utfordrende. Denne artikkelen beskriver et systematisk arbeid for å spre kompetanse om Pivotal Response Treatment, en kunnskapsbasert intervensjon for barn og unge med autismespekterforstyrrelser i Norge.

Publisert: 03.10.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Fagartikkel

Autismespekterforstyrrelser og auditive prosesseringsvansker

Denne artikkelen gjennomgår og beskriver forskning om auditiv prosessering og vansker knyttet til dette for personer med autismespekterforstyrrelser. Artikkelforfatterne har erfaring med at hørseltekniske hjelpemidler som samtaleforsterker kan forbedre kommunikasjon for noen i denne gruppen, men dette er et lite anvendt tiltak i Norge.

Publisert: 20.09.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Artikkel

– Skreddersy undervisningen til elever med autisme

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Publisert: 02.02.2017
Artikkel

Jenter med autisme sliter mer enn gutter

En ny studie på barn som senere får autismediagnosen, viser at allerede på småbarnsstadiet har jentene tydelige symptomer på diagnosen de skal få.

Publisert: 26.10.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert

Effekten av tiltak med sosiale historier overfor barn med autisme og Aspergers syndrom

Ulike studier har sett på bruk av sosiale historier overfor barn med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). I denne artikkelen tar forfatteren for seg flere av studiene og ser forfatteren på hvilke metodiske faktorer som synes å fremme eller hemme læring, og hva som kan redusere effekten av tiltak med sosiale historier.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Fagartikkel

Barn med autismespekterforstyrrelser (AsF) – en barnegruppe som fortjener større oppmerksomhet

Autismespekterforstyrrelser omfatter forstyrrelsene autisme, gjennomgripende utviklingsforstyrrelse noe annet ikke spesifisert (atypisk autisme) og Aspergers syndrom. I hverdagslivet hører man stort sett om autisme, som er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Mangelfulle sosiale ferdigheter eller interesser, mangelfull eller meget svak kommunikasjon samt repeterende, stereotyp og ritualpreget atferd er typiske kjennetegn ved denne barnegruppen.

Publisert: 18.11.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

"Det er noe med barnet vårt" -Foreldre til barn med Asperger-syndrom i møte med hjelpeapparater

Fokus for denne artikkelen er erfaringer foreldre til barn med Aspergersyndrom har hatt i møtet med hjelpeapparatet og i hvilken grad foreldrene har opplevd å få hjelp, støtte og veiledning med hensyn til barnas utviklingsavvik. Til tross for ulike historier hevder foreldrene som er intervjuet i denne studien at det er for lite kunnskap om diagnosen Asperger-syndrom i hjelpeapparatet generelt, og at de ofte ikke blir tatt på alvor når de melder bekymring.

Publisert: 29.08.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo