Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Artikkel (4)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Skriving (6)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Engelsk (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Skrivesenteret (11)

Artikkelforfatter

  • Erik Knain (1)
Artikkel

Kreativ skriving i norskfaget

Hva er egentlig kreativ skriving i norskfaget? Er kreative tekster plankeoppgaver, eller er dette komplekse oppgavetyper som elevene for enhver pris må unngå?

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Skrivesenteret
Video

Å være flerspråklig

Hva innebærer det egentlig å være flerspråklig? Hva kjennetegner flerspråklig kompetanse og praksis?

Publisert: 24.10.2018 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel

Tull mer!

Vil du høre en vits? Katta med slips. Vil du høre resten? Rumpa til presten. Å ha en lekende tilnærming til språket kan være et viktig bidrag for barns utvikling av språklig bevissthet.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel

Å bade i språk

Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for språklek som støtter barnas språkutvikling?

Publisert: 30.11.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel

Håndskrift eller skriving på tastatur?

Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift.

Publisert: 16.06.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Skriving knyttet til praktisk arbeid i naturfag

Å skrive forsøksrapporter i forbindelse med forsøk og ulike former for feltarbeid er en sentral del av tekstarbeidet i naturfag.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Lesson Study som metode i skolebasert kompetanseutvikling

Lesson Study kan være en god innfallsvinkel til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling innenfor ett eller flere av satsingsområdene i Ungdomstrinn i utvikling.

Publisert: 24.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Sirkelen for undervisning og læring

Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.

Publisert: 24.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Tenkeskriving på ungdomstrinnet

Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.

Publisert: 26.05.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Skriving i engelsk og fremmedspråk

For engelsk- og fremmedspråksopplæringen handler det om å gi elevene en helthetlig og meningsfull skriveundervisning som går utover det å ensidig fokusere på grammatikk og utvikling av ordforråd.

Publisert: 26.04.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

«Skriveopplæring? Nei, det får norsklærer’n ta seg av!»

Denne praksisfortellingen handler om hvordan en 1-10 skole kom i gang med den skolebaserte kompetanseutviklingen på området skriving.

Publisert: 17.03.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo