Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningskafe (27)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Atferd (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Lek (4)
  • Lekser (4)
  • Mobbing (4)
  • Organisering (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnehage (2)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Selvregulering (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (26)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (25)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Elisabeth Bjørnestad (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Jon Rogstad (1)
  • Jørgen Moltubak (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Louise Klinge (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Pål Roland (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Forskningskafe

Marte Blikstad-Balas: Hvorfor digitaliserer vi skolen vår?

Mens digitaliseringen av skolen skyter fart, og debatten om digitalisering i skolen pågår for fullt i den norske offentligheten, prøver vi i Utdanningsforskning.no å finne en forskningsinformert mellomposisjon. Vi har invitert professor ved UiO, Marte Blikstad-Balas til å innlede om temaet: Hva er digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet?

Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Evy Jøsok om kontroversielle tema i undervisningen

Politisk mestringstro er overbevisningen om at egen politisk deltagelse og engasjement har verdi og påvirkningskraft. Hva skiller skoler med elever som scorer høyt på politisk mestringstro fra skoler med elever som scorer lavt? Og hvordan kan lærere og skolen bidra?

Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Ingelinn Gramstad om arbeid med forebygging og bekjempelse av mobbing og utenforskap i skolen

Hvordan kan lærerkollegier og ansatte i skolen jobbe systematisk for å snu er negativt skolemiljø?

Publisert: 20.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Elisabeth Bjørnestad om seksårsreformen og L97

Hva er lekens status i klasserommet i dag? Og har lærerne i dagens klasserom nok kunnskap om lek og lekens egenverdi?

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Jon Rogstad om konsekvensene av mobbing og utenforskap

Hva er konsekvensene av mobbing for barn og unge. Hvorfor er mobbeproblematikken så vanskelig å håndtere? Og hvilke tiltak kan lærere anvende for å motarbeide mobbingen?

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Selma Therese Lyng om lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Hva er årsakene til at elever mobber? Og hvilke strategier har lærere tilgjengelig i møte med mobbingen?

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing

Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag?

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe med Sølvi Mausethagen: En forskningsbasert skole? Mot nye forståelser

Kravene til læreres forståelse og anvendelse av forskning i yrkesutøvelsen er stadig økende. Men hva snakker vi om når vi sier at lærere må være forskningskyndige eller at lærere må ha forskningslitterasitet? Sølvi Mausethagen argumenterer i denne innledningen for at vi må utvikle nye forståelser som i større grad ivaretar profesjonenes egenart i møte med forskningen.

Publisert: 27.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Øystein Gilje om læreres forskningsanvendelse

Lærere som ønsker å anvende forskning har tilgang på et mangfold av ulike kilder og ressurser. Utfordringen er finne den forskningen som har relevans for hver enkelt. Og hvordan sikrer forskere at den forskningen de produserer faktisk har relevans?

Publisert: 19.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe om lærerprofesjonenes forskningsanvendelse

Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Innledningene blir strømmet.

Publisert: 09.08.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Om lekens betydning for barns utvikling

Lysten til å leke er en del av barns midler til å utdanne seg selv. Leken er barns foretrukne måte å finne ut av hvordan de best skal leve i verden. På den måten er leken av eksistensiell betydning. I dette opptaket innleder Per Brodal om hvorfor det er så viktig for barn å leke.

Publisert: 01.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Om lek og lekens rolle i skolen

Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe om tema "lek" i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Du kan følge arrangementet på denne siden.

Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Publisert: 30.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

*AVLYST* Forskningskafe: Lærerens metodeansvar – hvor ligger det?

Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.

Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Relasjonskompetanse og kunsten å bygge et godt læringsmiljø

Velkommen til forskningskafe! Sendingen begynner torsdag 19. september klokken 18.00 så bli sittende, for dette blir gøy!

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Lekser og forskning (video)

Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo