Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Engelsk (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motorikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (9)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Nyberg (10)
Artikkel

Hvordan når vgs-elever fram til leseren i engelskfaget?

Hvilke ord bruker vgs-elever for å nå fram til leseren? Hvilke ord burde de bruke? Det har James Jacob Thomson undersøkt i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik kan elever få mer fysisk aktivitet i teoretiske fag

Stort læringstrykk i teoretiske fag er den viktigste årsaken til at fysisk aktivitet ikke prioriteres i skolen utenom kroppsøvingstimene. Det viser doktorgradsarbeidet til Ingrid Skage som disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap

Publisert: 29.10.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

De voksne dominerer samlingsstunden i barnehagen

Det kan gjøre det vanskeligere for barna å delta i fellesskapet. Det viser doktorgradsarbeidet til Marianne Ree som disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 23. oktober 2020.

Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Difor må elevar skjøne kart og grafar

Kart, grafar, statistikk og visuelle forklaringar er overalt. Greier du ikkje å bruke dei, kan du difor vere ute og køyre både geografisk og kunnskapsmessig.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Å lage podkast er god læring for elevene

Elevene er ofte passive mottakere av kunnskap. Med podkast kan de selv lage innhold til undervisningen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger.

Publisert: 11.05.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Høytlesing kan gi ungdomsskoleelever mestringsfølelse

Selv de som synes det er vanskelig å lese, følte mestring da de ble satt til å lese for førsteklassinger.

Publisert: 23.11.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Fysisk aktivitet og økt lærelyst i skolen

Silje Eikanger Kvalø disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 20. september 2018. Hun har undersøkt hvordan fysisk aktivitet kombinert med læring i fag kan forebygge kroppslig forfall og stimulere elevenes lærelyst.

Publisert: 13.09.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ti tips for å unngå forskjellsbehandling av jenter og gutter

Hvis gutter lærer at det er greit å ta mer plass enn jenter, kan det forme hvordan de oppfører seg som voksne, mener forsker.

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– La foreldre være foreldre, ikke lærere

- Foreldre må få lov til å være foreldre, og ikke tvinges til å bli lærere for barna sine, mener forsker.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo