Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (4)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Nyberg (5)
Artikkel

Slik kan elever få mer fysisk aktivitet i teoretiske fag

Stort læringstrykk i teoretiske fag er den viktigste årsaken til at fysisk aktivitet ikke prioriteres i skolen utenom kroppsøvingstimene. Det viser doktorgradsarbeidet til Ingrid Skage som disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap

Publisert: 29.10.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

De voksne dominerer samlingsstunden i barnehagen

Det kan gjøre det vanskeligere for barna å delta i fellesskapet. Det viser doktorgradsarbeidet til Marianne Ree som disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 23. oktober 2020.

Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

Difor må elevar skjøne kart og grafar

Kart, grafar, statistikk og visuelle forklaringar er overalt. Greier du ikkje å bruke dei, kan du difor vere ute og køyre både geografisk og kunnskapsmessig.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

Å lage podkast er god læring for elevene

Elevene er ofte passive mottakere av kunnskap. Med podkast kan de selv lage innhold til undervisningen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger.

Publisert: 11.05.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo