Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (10)
  • Læreplaner (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motorikk (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (5)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (3)
  • Bedre skole (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Mordal Moen (10)
  • Lars Bjørke (4)
  • Knut Westlie (3)
  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Eivind Åsrum Skille (1)
  • Ida Storberget (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Marte Amundsen (1)
  • Vidar Hammer Brattli (1)
Fagfellevurdert

Bevegelse som kompetanse i kroppsøving – en empirisk undersøkelse av hvordan sentrale premissleverandører tenker og snakker om faget

Hva er kompetanse i kroppsøving?

Publisert: 26.03.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 9) 2/2025
Blogg

Guttastemning i gym

Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022.

Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva gym egentlig er

DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag!

Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Blogg

Kroppslig læring = kroppsøvingsfaget!

Kroppsøvingsfaget er en kulturbærer av vår felles bevegelseskultur. Men, i dagens sosiale verden vektlegges i stor grad et objektivt kroppssyn.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Lærere og forskere på samme lag: Etablering av fagnettverk i kroppsøving

Lærere og forskere skal jobbe tett med å utvikle kroppsøvingsfaget.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kroppsøvingsfaget: Fra diltende lillebror til selvstendig ungdom

Kroppsøving vil ikke lenge være idrettens diltende lillebror. I den nye læreplanen er det flere indikasjoner på at faget er i en løsrivelsesprosess fra idrettens makt og mening.

Publisert: 04.11.2021 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn

Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre. Hva kjennetegner kroppsøvingslærere som jobber sosialt inkluderende?

Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Kronikk

Garderoben i gymmen – et mulighetsrom?

Vi har alle hatt kroppsøving, eller gym som vi egentlig kalte det, og husker hva som kunne foregå der, ikke minst i garderoben. I denne kronikken etterlyser skribentene lærernes tilstedeværelse i garderoben i gymtimene på skolen.

Publisert: 31.03.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo