Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (2)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (4)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NOKUT (5)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vinje (1)
  • Magnus Strand Hauge (1)
  • Ole-Jacob Skodvin (1)
  • Stein Erik Lid (1)
  • Terje Mørland (1)
Artikkel

Lektorutdanningen under lupen

En kartlegging NOKUT gjorde i fjor fortalte oss at lektorutdanningene i Norge har en del utfordringer. For å styrke lektorutdanningen i fremtiden trengs en større evaluering, og det er vi nå i gang med.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra NOKUT
Blogg

Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial

UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT.

Publisert: 04.12.2019 Hentet fra NOKUT
Blogg

Merittering i utdanning er i ferd med å bli en realitet

Hva er avgjørende for at merittering av utdanningsfaglig kompetanse skal bidra til å fremme god læring og heve status på utdanning?

Publisert: 03.04.2017 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Store variasjoner i norske studenters faglige forutsetninger og studieinnsats

Undervisere ved norske universiteter og høyskoler mener at de store variasjonene blant studentene hindrer god kvalitet i utdanningen. De rapporterer også at de aldri har brukt mer tid på undervisning og at forelesning fremdeles er den dominerende undervisningsmetoden.

Publisert: 11.01.2017 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Hva sier egentlig universitetsrangeringer om utdanningskvaliteten?

De internasjonale universitetsrangeringene gir et begrenset bilde av utdanningskvalitet, skriver NOKUT i  dette notatet. Rangeringene bør brukes med vett – det vil si at man er klar over hvilke kriterier som ligger til grunn for rangeringene, og at man ikke tillegger dem mer vekt enn det de faktisk fortjener.

Publisert: 13.09.2016 Hentet fra NOKUT
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo