Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Blogg (7)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (10)
  • Lærerutdanning (8)
  • Ny som lærer (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Fagskole (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NOKUT (15)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vinje (6)
  • Magnus Strand Hauge (1)
  • Ole-Jacob Skodvin (1)
  • Stein Erik Lid (1)
  • Terje Mørland (1)
Blogg

Institusjonsakkreditering: Fagskolene trenger forutsigbare krav som sikrer kvaliteten

Vi er enige med Kunnskapsdepartementet i at kravene må være tydelige og bidra til en transparent og rettferdig søknadsprosess, samtidig som de sikrer god kvalitet i utdanningene. Likevel ser vi at enkelte av de foreslåtte kriteriene kan gjøre søknadsbehandlingen mer uforutsigbar for søkerne og mer ressurskrevende for NOKUT.

Publisert: 06.06.2025 Hentet fra NOKUT
Blogg

Bred oppslutning om femårig masterutdanning for lærere

Det blir ikke like stas å være lærer som advokat eller siviløkonom så lenge media og mange andre fortsetter å rakke ned på både utdanningen og yrket.

Publisert: 06.05.2025 Hentet fra NOKUT
Blogg

Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer

Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket

En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Flere lektorstudenter fullfører studiene

Omtrent én av fire lektorstudenter slutter i løpet av normert tid. Den vanligste årsaken til at de slutter er at de vil studere noe annet.

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Skoleledere mener ferske lektorer har god kompetanse

Mange nyutdannede lektorkandidater føler de mangler kompetanse, men lederne deres er fornøyde med hva de kan.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Positiv karaktertrend i nasjonale deleksamener i matematikk

Resultatene fra to nasjonale deleksamener i matematikk for lærerstudenter viser at snittkarakterene blir stadig bedre. Andelen som ikke får bestått er stabilt sammenliknet med fjoråret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg

Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb

Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg

Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning

Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Hvordan undervises fremtidige lektorer?

Som en del av NOKUTs evaluering av lektorutdanningene har vi undersøkt hvordan underviserne som utdanner lektorstudentene jobber.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Lektorutdanningen under lupen

En kartlegging NOKUT gjorde i fjor fortalte oss at lektorutdanningene i Norge har en del utfordringer. For å styrke lektorutdanningen i fremtiden trengs en større evaluering, og det er vi nå i gang med.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra NOKUT
Blogg

Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial

UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT.

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra NOKUT
Blogg

Merittering i utdanning er i ferd med å bli en realitet

Hva er avgjørende for at merittering av utdanningsfaglig kompetanse skal bidra til å fremme god læring og heve status på utdanning?

Publisert: 03.04.2017 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Store variasjoner i norske studenters faglige forutsetninger og studieinnsats

Undervisere ved norske universiteter og høyskoler mener at de store variasjonene blant studentene hindrer god kvalitet i utdanningen. De rapporterer også at de aldri har brukt mer tid på undervisning og at forelesning fremdeles er den dominerende undervisningsmetoden.

Publisert: 11.01.2017 Hentet fra NOKUT
Fagartikkel

Hva sier egentlig universitetsrangeringer om utdanningskvaliteten?

De internasjonale universitetsrangeringene gir et begrenset bilde av utdanningskvalitet, skriver NOKUT i  dette notatet. Rangeringene bør brukes med vett – det vil si at man er klar over hvilke kriterier som ligger til grunn for rangeringene, og at man ikke tillegger dem mer vekt enn det de faktisk fortjener.

Publisert: 13.09.2016 Hentet fra NOKUT
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo