Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

GOD SOMMER!

Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere god sommer. Vi takker for følget denne våren og ser frem til et like forskningsrikt høstsemester, men først skal vi ta oss en velfortjent pust i

 

TALIS-undersøkelsen 2018: Første hovedfunn fra ungdomstrinnet

TALIS 2018 viser at norske ungdomsskoler kjennetegnes ved gode personlige relasjoner og god klasseledelse.

 

Forskning som styrker skole og lærerutdanning

Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre

 

Rask tilgang til bokstavene gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere

Førsteklassinger som får tilgang til alle bokstavene raskere, har mindre sannsynlighet for å ha lave leseferdigheter ved slutten av skoleåret, viser en fersk studie fra Lesesenteret.

 

Åpnet rom for fremtidens lærere

Undervisningsverkstedet skal være et teknologirikt rom for aktivitet, kreativitet, lek og utforskning for lærerstudenter, barnehager og skoler på Agder.

 

Usikkerhet truer integreringen

Ny norsk asylpraksis påvirker innvandreres integrering og livskvalitet, viser ny ISF-rapport.

 

Slik kan tegning styrke kreativiteten

– Alle kan tegne, og folk må kvitte seg med sin egen tegneskam, mener førstelektor Bente Fønnebø.

 

Gutter drikker dobbelt så mye energidrikk som jenter

Halvparten av norsk ungdom drikker energidrikk minst én gang i måneden. Myndighetene bør se nærmere på behovet for å regulere markedsføring og salg av disse produktene, mener forsker.

 

Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.

 

Stine vil avlive myter om overgrep

Tegnefilmene «Kroppen min eier jeg» har fått flere priser, blant dem en Emmy for kids. Stine Kühle-Hansen vil gi barn kunnskap om overgrep, på deres egne premisser.

 

Elever gir gode realfagsråd til bedrifter

Elever ved Rognan ungdomsskole vurderte håndteringen av restavfall hos kabelprodusenten Nexans. De kom tilbake med gode råd som førte til at bedriften kan redusere restavfall-mengden til det halve. –

 

Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken

Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt.

 

Norske barn har det veldig bra, men ikke alle

Det viser svarene fra over 15 000 barn mellom 10 og 12 år som har deltatt i spørreundersøkelsen Ungdata junior.

 

Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt

Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt.

 

Har undersøkt ungdommens verdier

10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN.

 

Elever kan lære mer matematikk i friluft

Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt.

 

Foreldre og minoritet i Norge

NOVA-rapporten Et iakttatt foreldreskap – om å være foreldre og minoritet i Norge handler om etniske og religiøse minoritetsforeldre og deres erfaringer med å oppdra barn i Norge. Studien er

 

Færre jenter med innvandrerbakgrunn deltar i idrett

Foreldre prioriterer guttene når de skal betale for idrettsaktiviteter. Forskere etterlyser flere lavterskeltilbud og tiltak som kan møte ulike kulturelle og økonomiske behov.

 

Hva er en god lærer?

Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU.

 

Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning

– Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve.