Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Lek (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Vetuva (15)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Siw Ellen Jacobsen (16)
Artikkel

Barnehagelærarar endra syn på vurdering

Debatten har vore både hard og polarisert. Enkelte har vore klart for, andre har vore sterkt imot. Men synspunkta kan bli meir nyanserte dersom barnehagelærarane får høve til å utvikle ein praksis basert på profesjonelle kunnskapar og verdiar.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Hvordan rekruttere flere menn?

Det er ikke tilfeldig at noen kommuner klarer å rekruttere flere menn til å jobbe i barnehagene sine, mener svensk forsker.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Kultursensitiv omsorg i flerkulturelle barnehager

Alle barn skal behandles likeverdig i barnehagen. Men likeverdig behandling blir ofte forvekslet med lik behandling. En slik sammenblanding kan gi barna svært ulike forutsetninger for å delta i fellesskapet, mener forsker.

Publisert: 11.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Betyr organiseringen av barnehagen noe for barna?

Forskere har satt søkelys på hverdagslivet i tradisjonelle barnehager og i basebarnehager. De finner at de yngste barnas tilværelse kan være ganske forskjellig i de ulike barnehagene.

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Kritisk blikk på tidlig innsats

Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker.

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

– Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen

Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere.

Publisert: 15.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Hvorfor snakker vi ikke lenger om omsorg i barnehagen?

Begrepet omsorg er i ferd med å bli borte i barnehagen, mener svenske forskere. Hva har skjedd?

Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel

Det er viktig å ta bekymring på alvor

Føler du som jobber i barnehagen, en vedvarende uro for hvordan et barn har det hjemme? Da er det viktig å ta bekymringen på alvor, viser en svensk studie.

Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Utfordrende å finne balansen mellom barnets og fellesskapets behov

Hvert barn er unikt og skal behandles som det. Men balansen mellom å sosialisere et barn inn i et fellesskap og la det få lov til å være en unik person er hårfin.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

God kvalitet er viktig for de mest sårbare barna

De mest sårbare har en større risiko for å påvirkes av negative faktorer ved barnehagen, viser en studie.

Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle

Det er utfordrende å være pedagogisk leder i en barnehage. Du skal lede voksne og barn, og du skal ha ansvar for det praktiske og det pedagogiske arbeidet.

Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel

Trenger vi entreprenøriell læring i barnehagen?

Entreprenøriell læring er et begrep som har kommet inn i rammeplanen for barnehagene i flere europeiske land. Er dette noe nytt, eller er det bare keiserens nye klær?

Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Hvorfor snakker vi ikke lenger om omsorg i barnehagen?

Begrepet omsorg er i ferd med å bli borte i barnehagen, mener svenske forskere. Hva har skjedd?

Publisert: 07.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel

Lek og læring er like viktig

Det er viktig at vi bruker begrepet undervisning i barnehagen, selv om det smerter mange barnehagelærere i Sverige, mener forsker Pia Williams.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner

Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling?

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Både kropp og sinn er med når barn lærer

Barns forhold til naturvitskap er nært knytt til kroppen. Barnehagelærarar må derfor vere både fysisk og kjenslebundne til stades når dei jobbar med vitskapleg utforsking i barnehagen.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo