Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Fagartikkel (7)
  • Forskningskafe (4)
  • Kronikk (4)
  • Blogg (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lekser (25)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Selvregulering (4)
  • Matematikk (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Skolevegring (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (8)
  • Utdanningsforbundet (5)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • NTNU (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • forskning.no (2)
  • Forskningsrådet (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (4)
  • Kjersti Lien Holte (3)
  • Kari Aamli (2)
  • Odd Harald Valdermo (2)
  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Anna Karlefjärd (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Halvdan Haugsbakken (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Nina Helgevold (1)
  • Peer Andersen (1)
  • Peter Wall (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Trond Buland (1)
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Lekser og forskning (video)

Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen.

Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Video: Forskningskafe om lekser

Her kan du se opptak av strømming av Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no sin forskningskafe. Kveldens tema var lekser. Vi spurte: Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det?

Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe om lekser

Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det? Lekser som læring – lærernes bruk av lekser som del av læring. Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.

Publisert: 06.02.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Vanlige misforståelser om lekser

For å få en god og nyansert debatt, er det viktig å være klar over disse fire klassiske misforståelsene om leksefrie skoler.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast

Lytt på podkasten Lærerrommet Episode 1: Lekser - bra eller en tvangstrøye?

Har du hørt det? Ny podkast fra Utdanningsforbundet.

Publisert: 27.06.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Fire kjennetegn på en leksebevisst skole

– En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole, skriver førsteamanuensis Kjersti Lien Holte i denne kronikken.

Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Gode tips til leseleksa

Leseleksa er fast på de fleste ukeplaner på mellomtrinnet. Men hvordan bør man egentlig jobbe med tekstene elevene har i lekse? Start gjerne med å gi elevene en tekst som de uansett skal jobbe med – og lær fra engelskundervisningen, er førsteamanuensis Anne Hålands råd.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Stemmer det at 10 000 timers øvelse gjør mester?

"En angivelig forskningsbasert påstand som gjentas i selvhjelpsbøker, er at talent forklarer lite variasjon i prestasjoner på høyt nivå, det er målrettet innsats er avgjørende. Men er stemmer dette egentlig og hva slags forskning er det i så fall basert på?"

Publisert: 06.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Kronikk

Rekne-videoar bør bli framtidas mattelekser

Kunnskapsministeren har sendt norske lærarar tilbake på skulebenken for å bøta på svake matteresultat. Men medan læraren er vekke for å ta vidareutdanning, blir det eigentlege problemet att i klasserommet.

Publisert: 09.10.2017 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Slik øver du riktig

Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.

Publisert: 20.07.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

- De slapper av i timene

Bruk av arbeidsplaner gjør at mye skolefaglig tid ikke blir brukt til læring, men til andre ting.

Publisert: 09.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse

Slik hindrer vi at de blir enda et innholdsløst og uforståelig ritual i skolehverdagen.

Publisert: 08.02.2017 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Ungdom med innvandrerbakgrunn har store forventninger til livet i Norge

Minoritetselever i Norge har foreldre med lavere utdannelse og inntekt enn majoritetselevene. Men på skolen er både ambisjonsnivået og innsatsen deres svært høy, viser nå en ny studie.

Publisert: 23.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel

Snur opp-ned på matteundervisinga

Korte videosnuttar om eitt tema er heimelekse – så følgjer gruppeøvingar i undervisingsrommet. Det fungerer, viser erfaringane. Forståinga aukar. Læraren blir aktiv rettleiar i problemløysing i staden for snakkemaskin fremst i auditoriet. Men kva skjer eigentleg i læringsprosessen?

Publisert: 21.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Video i matematikkundervisning

Bruk av video i matematikkundervisningen er blitt langt enklere enn det var for bare få år siden. Har du ikke prøvd det selv, så er det verd et forsøk. Her beskrives noen viktige prinsipper og metoder for produksjon av gode matematikkvideoer.

Publisert: 29.03.2016 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Lekser – en forskningsoversikt

Vi vil her først og fremst se på hva forskning sier om hva lekser betyr for elevers læring. I tillegg vil vi diskutere hva vi kan utlede av noen andre forskningsresultater hva angår effekten av lekser. Denne oversikten pretenderer ikke å være altomfattende, den tar utgangspunkt i noen av de forskerne og forskningsresultatene som har tiltrukket seg mest oppmerksomhet innenfor området lekseforskning.

Publisert: 30.01.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 1/2016
Artikkel

Lærerstudenter: Lærer lite om lekser

Lærerstudenter savner undervisning om lekser i utdanningen sin. Kun et fåtall har opplevd at lekser blir tatt opp som selvstendig tema, og de færreste har noe om lekser på pensum.

Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 1/2016
Fagartikkel

Leksedebatten og utfordringene

Gode lekseopplegg krever mye av lærerne både til planlegging og oppfølging. Et alternativ til dagens praksis kan være å begrense lekser til enkelte dager for å oppnå mer effektiv utnyttelse av skoledagen.

Publisert: 25.01.2016 Hentet fra Bedre skole : Bedre skole nr 1/2016
Fagartikkel

Fort ferdig eller lurt lest? - En undersøkelse om lekselesing i ungdomsskolen

En undersøkelse viser at lekselesing ikke var en integrert del av lesestrategiopplæringen til ungdomsskoleelevene som ble spurt. Muligheten til å la lekselesingen være en ressurs i arbeidet med å selvstendiggjøre elevenes strategibruk, ble ikke utnyttet. Et annet funn var at tekstene i lærebøkene i naturfag kun krever lesekompetanse på et lavt nivå. De fleste elevene trenger mer utfordrende tekster i fagene dersom de skal utvikle lesekompetansen sin.

Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Bedre skole
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo