Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (8)
  • Psykisk helse (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Motivasjon (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Vurdering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Ledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (3)
  • NOVA (2)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (11)
  • Ingunn Marie Eriksen (2)
  • Kristinn Hegna (2)
  • Mira Aaboen Sletten (2)
  • Tilmann von Soest (2)
  • Willy Pedersen (2)
  • Dawit Shawel Abebe (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Kirsten Danielsen (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Fagfellevurdert

Mer bruk av cannabis blant Oslo-ungdom: Hvem er i risikosonen?

Denne artikkelen viser at det er ungdom med en opphoping av psykososiale problemer som utgjør den viktigste rekrutteringsbasen for bruk av cannabis. Dette gjelder spesielt de yngste cannabisbrukerne. Effektive skolebaserte forebyggende tiltak bør derfor særlig være rettet inn mot slike elevgrupper.

Publisert: 18.12.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 6/2019
Fagfellevurdert

Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment

Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måles? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen?

Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert

Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress

Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 18) 2/2018
Artikkel

Skolen påvirker ungdoms alkoholbruk

Alkoholforbruket er høyest på de skolene hvor russetiden står sterkt og der mange av elevene har foreldre med høy utdanning og høy inntekt, skriver Willy Pedersen, Anders Bakken og Tilmann von Soest i Viten-spalten i Aftenposten.

Publisert: 15.12.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Psykiske helseplager blant ungdom – tidstrender og samfunnsmessige forklaringer

Dette notatet gir et oppdatert bilde av hva forskning fra de siste tiårene forteller om endringer i omfanget av psykiske plager blant ungdom. Bakgrunnen er de siste årenes ungdomsstudier, der et økende antall unge tenåringer rapporterer om psykiske helseplager.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra NOVA
Fagfellevurdert

Endringer i skoleengasjement og utdanningsplaner blant unge med og uten innvandringsbakgrunn

Et av hovedfunnene i denne artikkelen er at ungdom med og uten innvandrerbakgrunn over tid er blitt likere i sitt skoleengasjement, samtidig som unge med innvandringsbakgrunn fortsatt er betydelig mer orientert mot høyere utdanning.

Publisert: 10.03.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 16) 1/2016
Fagartikkel

Mobbeprogrammene i norsk skole – et kritisk blikk på evalueringene

I en studie publisert i november 2014 har NOVA og Arbeidsforskningsinstituttet vurdert hvordan Olweus-programmet, Zero, Respekt og PALS har evaluert sine egne programmer. En av konklusjonene er at evalueringene i hovedsak er gode, men at de varierer noe i kvalitet. Samtidig etterlyses mer kunnskap om hva barn og unge legger i mobbebegrepet når de svarer på spørreskjemaene som ligger til grunn for evalueringene.

Publisert: 23.04.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole

Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv?

Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Fagartikkel

Sosial bakgrunn og skolepraksis - Et forsøk på en forklaring

To ungdomsskoler ble valgt ut for å forske på kjønnsforskjeller i elevprestasjoner. Det viste seg raskt at elevenes sosiale bakgrunn og hvordan skolen tilpasset sin pedagogiske praksis for å imøtekomme elevene, måtte tas med i betraktning når skolene skulle sammenlignes. Artikkelen beskriver hvordan skolene utvikler ulike læringskulturer med basis i elevenes klassebakgrunn.

Publisert: 24.04.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel

Sosiale forskjeller på ungdomstrinnet

Foreldres utdanning spiller en viktig rolle for hvordan elevene presterer på skolen. Samtidig ser man at ulik sosial bakgrunn ser ut til å spille en stadig større rolle utover i ungdomstrinnet. Slik sett kan man stille spørsmål ved den sterke vektleggingen av småbarnsfasen for å redusere sosial ulikhet i skolen.

Publisert: 02.06.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo