Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Høytpresterende elever (19)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Motivasjon (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Profesjonsforskning (2)
  • Barnehage (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Titan.uio.no (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Matematikksenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Jørgen Smedsrud (3)
  • Bjarne Røsjø (2)
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Bård Knutsen (1)
  • Eli Bjørhusdal (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Hilde Sognnæs Strandos (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Marit Opsahl (1)
  • Mona Nosrati (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Rita Årevik Vikdal (1)
Artikkel

– Alle elever skal få oppleve en tilpasset undervisning

– Alle elever i norsk skole skal få oppleve mestring og en tilpasset undervisning. Det gjelder også elever med stort læringspotensial, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet. Men kritikere frykter at departementet satser mer på fagre ord enn på reelle endringer.

Publisert: 16.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

– Det er typisk at evnerike barn ikke får lov til være smarte

Jasper trivdes bra de første årene i grunnskolen, med lærere som så at han var ekstremt evnerik og forsøkte å støtte ham framover. Men så kom nye lærere og mente at han var «midt på treet», og snart ble skolen et vanskelig sted å være. – Historien er dessverre ganske typisk for det mange evnerike barn kan oppleve, sier professor Ella C. Idsøe.

Publisert: 16.12.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg

Blir man smartere av å gå på skolen?

Som jeg har blogget om tidligere har det vist seg vanskelig å endre læringskapasitet i seg selv. Vi kan endre spesifikke ferdigheter, men å få til å endre den underliggende læringskapasiteten som ofte kalles for intelligens er vanskelig.

Publisert: 21.09.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

– Evnerike elever får utilstrekkelig hjelp

En tredjedel av de som dropper ut av videregående kan være det vi kaller "evnerike elever". – Vi må bli flinkere til å finne ut hvem disse elevene er, og på et mye tidligere stadium, mener forsker.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene

Å flytte evnerike barn i høyere klassetrinn, kalles forsering. Dette er ikke god løsning for alle evnerike barn. Lærerne må trenes i å observere kjennetegn utover skoleprestasjoner, som kompleksitet, akselerasjon, berikelse og individuelle ferdigheter/interesser.

Publisert: 17.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
Omtale

10 tips for å hjelpe dei sterke elevane

Når ein lærar er tvungen til å velje mellom å hjelpe den sterke eller den svake eleven, fell ofte valet på sistnemnte. Ein ny studie gjev lærarar tips om korleis dei betre kan hjelpe sterke elevar.

Publisert: 21.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar

Informantane i studien vår er velmeinande og prøver i stor grad å leggje til rette for at elevane skal ha noko å bryne seg på og strekkje seg etter. Men i sin vidaste tradisjon står norsk skule for ei tilpassa undervisning som ikkje nødvendigvis er til beste for alle elevar, iallfall ikkje for dei sterke.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis Vol 11 Nr 2 (2017)
Fagfellevurdert

Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?

Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole.

Publisert: 07.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 1/17
Artikkel

Skoleflinke finner seg ikke til rette i skolen

Elever med gode karakterer opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever som ikke presterer godt i skolen opplever det samme.

Publisert: 09.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Vil tilpasse undervisningen for elever som presterer høyt

– Lærerstudenter synes det er vanskelig å vite hvordan de skal legge undervisningen til rette for elever som presterer høyt og har høyt læringspotensial, sier førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skolene utnytter ikke handlingsrommet for å tilpasse undervisningen

Jøsendalutvalget har nå overlevert sin utredning "Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial". Utvalget er tydelig på at Norge har elever som ikke får opplæring som gjør det mulig for dem å realisere sitt læringspotensial, og at skolene ikke utnytter handlingsrommet de har for å tilpasse og organisere undervisningen.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

“Det smarteste var å ikke være smart” – evnerike elevers skolelivskvalitet

- Opplæringen fremsto som tilfeldig og lite tilpasset de behovene som elevene hadde, vister studie av åtte elevers tilbakeblikk på skolegangen. For noen innebar dette at de ga opp og ble underytere og fikk problemer med å klare seg på skolen.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2016
Fagfellevurdert

Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial

Hva tenker lærerstudenter om høytpresterende elever med stort læringspotensial  og kan deres refleksjoner bidra til at lærerutdanningen har større fokus på differensiering for denne gruppen av elever?

Publisert: 26.04.2016 Hentet fra Acta Didactica 2/2016
Artikkel

Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet

Hvordan opplevde og responderte høytpresterende elever på tiende trinn da naturfagundervisningen ble delt inn i prestasjonslike elevgrupper?

Publisert: 06.04.2016
Artikkel

Profesjonssamarbeid for å tilpasse opplæringen til evnerike elever

Selv om det ikke finnes nasjonale tiltak særlig rettet mot hvordan skolene skal ivareta evnerike barn, er det mange skoler som har oppmerksomhet på denne elevgruppen. Personalet på Gaupen barneskole har i flere år arbeidet med å utvikle en kultur for å ivareta evnerike barns behov.

Publisert: 21.03.2016 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

Artikkelen setter fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Matematikksenteret
Fagartikkel

Elever som allerede kan lese

Også elever som er sterke i lesing trenger støtte. Hvis de ikke får utfordringer tilpasset sitt nivå, risikerer man at de faktisk på sikt kan bli hengende etter de andre elevene når de møter tekster som krever en mer avansert forståelse.

Publisert: 15.04.2015 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring

Det foreligger mye forskning om evnerike barn internasjonalt. Flere land har utviklet egne opplæringsmodeller og lærerplaner for evnerike barn. I Norge foreligger det lite forskning på gruppen. Forfatteren av denne artikkelen mener det er helt nødvendig at man også i Norge gir evnerike barn mer oppmerksomhet både i læreplaner og i pedagogiske og spesialpedagogiske utdanningsløp.

Publisert: 03.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn

Det synes avgjørende for evnerike barn at vi er i stand til å avdekke deres potensial så tidlig som mulig er. Vi bør derfor utvikle et system som er like gode på å avdekke og fremme styrker hos barn som å avdekke vansker og utfordringer.

Publisert: 07.12.2012 Hentet fra Psykologi i kommunen Psykologi i kommunen 5/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo