Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Valgfag (5)
  • Studieforberedende (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • NOVA (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • André Horgen (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Mari Veierud Busch (1)
  • Marianne Dæhlen (1)
  • Nina Kjeøy (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagfellevurdert

Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi?

På få år er det etablert tilbud om undervisning i psykologi ved nærmere sytti prosent av landets videregående skoler med studiespesialiserende utdanningsprogram. Hvorfor velger så mange elever psykologi?

Publisert: 13.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Omtale

11,8 millioner til å forske på musikkundervisning

Professor Jens Knigge ser frem til å starte arbeidet. – Vi vet altfor lite om hva elevene lærer av musikkundervisning.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert

Educational expeditions - et norsk perspektiv

Opplever norske bachelorstudenter i friluftsliv at de lærer noe om seg selv og sine egenskaper som ledere under under lange ferder i vinterfjellet?

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel

Det tenner en gnist. Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet.

I denne rapporten undersøker vi om valgfagene har bidratt til å gjøre ungdomsskolen mer motiverende, praktisk og variert for elevene. Videre undersøker vi hvordan vurderingsordningen i valgfagene fungerer i praksis.

Publisert: 02.04.2015 Hentet fra NOVA
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo