Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Lek (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Mobbing (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Hørselsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Vetuva (8)
  • Forskningsrådet (3)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (12)
Artikkel

Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen

Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?

Flere studier har slått fast at voksne som jobber i barnehager, plages av støy. Nå har en gruppe forskere spurt hva barna synes.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Slik kan personalet stimulere leiken

Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik.

Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?

Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det?

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

En barnehage med plass til alle

I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek

Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Slik kan barnehageansatte hindre mobbing

Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk.

Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Kjønnsdelt arbeidsliv begynner i ungdommen

Arbeidslivet i Norge er kjønnsdelt. Forskere tror det blant annet handler om at norsk ungdom må ta avgjørende beslutninger om framtiden på et tidspunkt hvor kjønnsidentiteten deres er svært sårbar.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Når barn stenges ute i barnehagen

Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre.

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel

Skolehelsetjenesten kan bidra til at flere lykkes med videregående

Om ungdommer bruker skolehelsetjenesten, er det mindre sannsynlig at de dropper ut av videregående skole, finner forskere.

Publisert: 04.05.2016 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel

Både store og små forskjeller mellom barnevern

Forskere har sammenlignet barnevernet i Norge, Finland, USA og Storbritannia.

Publisert: 20.04.2016 Hentet fra Forskningsrådet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo