Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Naturfag (8)
  • Klima og miljø (3)
  • Læremidler (2)
  • Læreplaner (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NorDiNa (9)

Artikkelforfatter

  • Merethe Frøyland (2)
  • Anja Gabrielsen (1)
  • Barbara Maria Sageidet (1)
  • Berit Reitan (1)
  • Berit S. Haug (1)
  • Elisabeth Iversen (1)
  • Eva Nyberg (1)
  • Gunnhildur Óskarsdóttir (1)
  • Guðrún Jónsdóttir (1)
  • Ingrid Eikeland (1)
  • Jón Torfi Jónasson (1)
  • Majken Korsager (1)
  • Marlene Sjöberg (1)
  • Mette Nordby (1)
  • Sonja M. Mork (1)
  • Svein Sjøberg (1)
  • Åke Ingerman (1)
  • Øystein Sørborg (1)
Fagfellevurdert

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap

I Norge er alle læreplaner for fag i grunnskole og videregående opplæring fornyet i 2020–2022. Et av hovedtrekkene er innføringen av kjerneelementer i fagene. I denne artikkelen fokuserer vi på kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i naturfag.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre

Denne artikkelen presentere et forskningsprosjekt som gikk over 1 ½ år, der en forsker og fire pedagoger ved et vitensenter sammen utformet et kontroversbasert utdanningsprogram for elever i videregående skole. Målet var å bidra til forståelsen av hvordan vitensentre går fra å presentere nøytrale vitenskapelige fakta, til å invitere til å diskutere og tenke kritisk om dagsaktuelle temaer.

Publisert: 13.09.2021 Hentet fra NorDiNa Vol. 16, 1/2020
Fagfellevurdert

Natursti i naturfag på videregående skole: En studie av postene og elevenes erfaringer fra en natursti om radioaktivitet og stråling

Natursti kan være et interessant virkemiddel i naturfagundervisningen, dersom naturstien og dens poster blir tilfredsstillende utformet. Denne artikkelen utforsker en natursti som ble gjennomført for en naturfagklasse fra en videregående skole. Artikkelen gransker naturstiens poster og hvordan et utvalg av elever erfarer naturstien.

Publisert: 20.05.2021 Hentet fra NorDiNa 1/2021
Fagfellevurdert

’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling

Naturfagundervisningen - internasjonalt ’science education’- har forandret sin rolle gjennom tidene, og forholdet til henholdsvis miljøundervisning eller ’environmental education’ (EE), og utdanning for bærekraftig utvikling (ESD), har blitt diskutert siden 1960tallet.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra NorDiNa 4/2019
Fagfellevurdert

To naturfaglærere og deres undervisning i naturfag for yrkesfagelever

Denne studien søker å frembringe kunnskap om undervisning i fellesfaget naturfag for yrkesfagelever i norsk videregående skole. Ved utforming av undervisning foretar en lærer mange små valg, bevisste og ubevisste. Hva er premissene som ligger til grunn for slike valg?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra NorDiNa 1/2019
Fagfellevurdert

Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.

Resultatene fra denne studien viser at lærere som bruker nærmiljøet som læringsarena i UBU er svært positive til denne metodiske tilnærmingen. Argumentene er knyttet til å gjøre bærekraftig utvikling til noe nært og relevant for elevene, som et grunnlag for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Studien tar utgangspunkt i lærernes perspektiv, og kan bidra til et skifte i fokus fra abstrakt utdanningspolitikk på hva UBU skal være, til fokus på kontekstualisert praksis.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra NorDiNa 14(4), 2018
Fagfellevurdert

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap

Denne artikkelen har sett på hvordan lærere vurderer og setter karakterer i naturfag. Hvordan diskuterer lærerne seg i mellom og hva ser de på som viktigst å kunne?

Publisert: 01.02.2018 Hentet fra NorDiNa Vol 14, No 1 (2018)
Engelsk — Fagfellevurdert

Quiet pupils can be effective learners

Resultatene i denne studien viser at de stille elevene fikk mer ut av undervisningen enn de som var mer muntlig aktive i timene.

Publisert: 12.11.2015 Hentet fra NorDiNa 3/2015
Fagartikkel

Naturfagenes didaktikk - refleksjoner ved et jubileum

Alle som arbeider med naturfagenes utvikling bør sette seg inn i de mer overordnede politiske og samfunnsmessige føringer og tendenser som påvirker den skolen vi er interessert i å forbedre.

Publisert: 17.12.2012 Hentet fra NorDiNa 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo