Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Elisabeth Bjørnestad Chevron

Elisabeth Bjørnestad

Elisabeth Bjørnestad er professor ved OsloMet. Hennes forskningsområder er barnehageforskning, klasseromsforskning, forskning på overganger mellom barnehage og småskole og småskoletrinnet. Elisabeth er leder av evalueringen av seksårsreformen 20 år etter, som ser på endringer fra reform 97 til fagfornyelsen.

Forskningskafe

Elisabeth Bjørnestad om seksårsreformen og L97

Hva er lekens status i klasserommet i dag? Og har lærerne i dagens klasserom nok kunnskap om lek og lekens egenverdi?

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Kvalitet i samspelet mellom personale og barn i norske barnehagar observert med ECERS-R

Kvaliteten på samspel mellom menneske er kjenneteikna av små nyansar. Å bruke eit kvantitativt observasjonsverktøy kan difor vere utfordrande og har vorte kritisert for å ikkje fange samspelskvalitet i djupna. Samstundes gir det oss eit oversiktsbilete som fortel noko om kva sider ved samspelet mellom personalet og barna som er vektlagt.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo