Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - en undersøkelse Et pågående forskningsprosjekt undersøker blant annet hvordan rektorer, lærere og helsesykepleiere vurderer samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten. Selv om majoriteten mener at samarbeidet er godt, ser det ut til at skolene er noe mer fornøyd med samarbeidet enn det skolehelsetjenesten er. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Artikkel Skolen bør gi de som har blitt mobbet tett oppfølging En ny kunnskapsoppsummering viser at det å bli utsatt for mobbing kan gi alvorlige konsekvenser, og at det er behov for å utvikle et system for tett oppfølging av de som har blitt mobbet. Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor. Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel De stille elevene Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet. Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever på høyere klassetrinn opplever dårligere klasseledelse God klasseledelse er viktig for elevenes motivasjon, velvære og læring. Forskning utført av Læringsmiljøsenteret tyder på at elevenes opplevelse av lærernes klasseledelse utvikler seg klart negativt fra 5. til 10. klassetrinn. Publisert: 06.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret