Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Harald Eriksen Chevron

Harald Eriksen

Harald Eriksen er førsteamanuensis ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier på Oslo Met.

Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Professional Commitment and Passion Among Norwegian High School Teachers

Hvordan står relasjonell tillit, læreres følelsesmessige forpliktelse til skoleorganisasjonen og deres pedagogiske mestringstro i sammenheng med påvirkning av det profesjonelle engasjementet?

Publisert: 11.08.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 15) 1/2025
Fagartikkel

Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende

Skolen har et overbelastningsproblem. Problemet skyldes i hovedsak et misforhold mellom forventninger til hva skolen skal yte, og hva som er mulig. Lærere i videregående skoles som opplever rollekonflikt, rapporterer gjerne om stress, frykt for å krenke elever og tanker om å slutte i læreryrket.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagfellevurdert

Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever?

I hvilken grad gir lærerne skriftlige tilbakemeldinger som retter seg mot målet med opplæringen og i hvilken grad inneholder de konkrete råd og instrukser som kan hjelpe elevene til å komme nærmere målet?

Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo