Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Anja Gabrielsen Chevron
Forfatterbilde

Anja Gabrielsen

Anja Gabrielsen er førsteamanuensis i naturfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun er opptatt av miljø- og bærekrafts-undervisning, naturfagdidaktikk og uteundervisning.

Hun har siden 2007 jobbet som lærerutdanner i naturfag, og har tidligere jobbet blant annet som lærer i ungdomsskolen. Epost: anja.gabrielsen@usn.no

Fagfellevurdert

Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?

Lærerne har i liten grad vært med på å forme bærekraftbegrepet og utdanningsmålene, men er de som leder læringsprosessene i skolen. De bør derfor i sterkere grad involveres i UBU-diskursen og produksjon av teori som er relevant for utvikling av deres undervisning.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagfellevurdert

Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.

Resultatene fra denne studien viser at lærere som bruker nærmiljøet som læringsarena i UBU er svært positive til denne metodiske tilnærmingen. Argumentene er knyttet til å gjøre bærekraftig utvikling til noe nært og relevant for elevene, som et grunnlag for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra NorDiNa (Vol. 14) 4/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo