Fagfellevurdert Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017
Fagfellevurdert Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse. Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011