Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Line Hilt Chevron
Forfatterbilde

Line Hilt

Line Torbjørnsen Hilt er professor i pedagogikk ved universitetet i Bergen. Hennes forskningsområder er pedagogisk filosofi, utdanningspolitikk og læreplansstudier og integrering/sosial inkludering. Hun jobber for tiden i lektorutdanningen.

Blogg

Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning

Samfunnet er i gang med en omstilling til et mer bærekraftig samfunn, og nye samfunnsutfordringer fordrer pedagogiske svar. Spørsmålet er hvordan vi skal tenke om skolens formål og innhold i kampen for et mer bærekraftig samfunn: er det tilstrekkelig å lære om bærekraft, eller bør man fremme en pedagogikk for bærekraftig utvikling?

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Selvregulering som pedagogisk formål: Diskursive fornyelser i «Fremtidens skole»

Gjennom en diskursanalyse av Ludvigsen-utvalgets utredning Fremtidens skole (NOU 2015: 8) viser vi hvordan forventningene til fremtidens elever rammes inn av både danningsorienterte og nyliberale diskurser.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk vol. 6/ 2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo