Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Nina Helgevold Chevron

Nina Helgevold

Nina Helgevold er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Hun underviser i grunnskolelærerutdanningen og ved master i spesialpedagogikk. Hun er også engasjert i etter- og videreutdanning for lærere innenfor veiledning og vurdering.

Fagfellevurdert

Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler

Det å kvalifisere til forskningsbasert yrkesutøvelse, er en oppgave som lærerutdannere ved høgskoler og universiteter må samarbeide med lærerutdannere i praksisskoler om. Dette samarbeidet kan være en utfordring for lærerutdannere på begge læringsarenaene.

Publisert: 14.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagartikkel

Den problematiske friheten

Innføring av arbeidsplan og studietimer bidrar til en tydeligere individualisering av elevers læring og sosialisering i klasserommet. Men når eleven prøver å ivareta sine egne individuelle interesser, kan det gå ut over lærerens mulighet til å bruke det faglige fellesskapet som læringsog sosialiseringsarena for elevene.

Publisert: 04.04.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo