Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres? Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad. Utdanning kunne derfor spilt en helt sentral rolle for å få til gode klimaomstillinger. Publisert: 27.05.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve. Publisert: 12.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen. Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – I KRLE-faget møter elevane heilt andre måtar å tenkje på Må undervisninga i religionar og livssyn halde det religiøse på ein armlengds avstand? Nei, meiner professor ved lærarutdanninga Øystein Brekke. Publisert: 20.09.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk – Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør. Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Elevene på yrkesfag fikk være med å lage undervisningen Gjennom elevmedvirkning ble undervisningen mer yrkesrelevant. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Barn treng eventyr og myter Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei. Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet