Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Guro Kirkerud Chevron
Forfatterbilde

Guro Kirkerud

Guro Kirkerud er stipendiat ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet. Hun har 20 års erfaring som skoleleder, og 9 års erfaring som rådgiver på kommunenivå. Kirkerud er offentlig PhD stipendiat (2018 – 2022), som en del av jobben som skolefaglig rådgiver i Ringsaker kommune. Hennes forskningsinteresser er lærerprofesjon, profesjonskunnskap, skoleledelse og kvalifisering.

Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling som rekontekstualisering: Skoleledelse i spennet mellom horisontale og vertikale kunnskapsdiskurser

Denne artikkelen utforsker ulike måter skoleledere rekontekstualiserer abstrakte kunnskapskilder, det vil si hvordan skoleledere velger ut, og tilpasser, begreper og ressurser slik at de gir mening i sin kontekst. Som følge av at forskning og tilgjengelige elevresultater har fått økt oppmerksomhet som drivere i systematisk skoleutvikling, er dette et arbeid skoleledere i økende grad gjør.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo