Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Anne Bonnevie Lund Chevron

Anne Bonnevie Lund

Anne Bonnevie Lund er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i sør-Trøndelag, avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Hennes forskningsfelt er minoritetsproblematikk og flerkulturalitet. I tillegg underviser hun i pedagogikk på grunnutdanninga og har ca 20 års praksis som lærer i grunnskolen.

Fagfellevurdert

En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet

Lærere i denne studien hevder at det kan være riktigst å benytte betegnelsen en «flerkulturell skole» fremfor mangfoldsskole inntil begrepsbruken er mer bevisst.

Publisert: 12.06.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Fagartikkel

Nasjonale minoriteter og den flerkulturelle skolen

Norge har vært et innvandringsland langt tilbake i historien, og skolen har vært stedet der minoritetene skulle fornorskes. Men selv om minoritetsgrupper i dag har fått aksept og rettigheter som nasjonale minoriteter, er deres kultur og historie fortsatt fraværende i skolen. Og det er ikke lett å få tilpasset undervisningen dersom eleven for eksempel har behov for å reise i deler av året.

Publisert: 09.06.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo