Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Jan Frode Lindsø Chevron
Forfatterbilde

Jan Frode Lindsø

Jan Frode Lindsø er lektor med master i IKT-støttet læring. Han har jobbet som lærer i videregående opplæring i nesten 15 år. Siden 2012 har han vært engasjert i NDLA, som er et interfylkeskommunalt samarbeid som tilbyr åpne digitale læringsressurser for bruk i videregående opplæring.

Lindsø har sin egen fagblogg der han deler erfaringer og kunnskap knyttet til opplæring, og ønsker å bidra til fokus på forskningsforståelse og kritisk tenkning.

Kronikk

Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur?

DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø.

Publisert: 12.02.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Blir barn smartere av å skrive for hånd?

DEBATT: Med utgangspunkt i studien fra NTNU er det lite eller ingenting som tilsier at barn blir smartere av håndskrift enn å bruke tastatur, selv om dette hevdes gjennom mediedekningen.

Publisert: 03.10.2020 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo