Podcast Språk: Å lære norsk som polsk er lettere enn omvendt PODKAST: På norsk snakker man med korte setninger og fyllord som «jo» og «nettopp», mens på polsk åpner avansert grammatikk for å leke med ord. Men hvordan er det egentlig å lære norsk – som polsk? Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barns digitale sårbarhet: Sosiale rammer er mer avgjørende enn tid brukt foran skjermen I motsetning til hva mange frykter, er norske barns tid foran skjermen forbundet med god livskvalitet. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene. Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Noreg har vore fleirspråkleg sidan før mellomalderen Då latin kom til Noreg blomstra også den norrøne skriftkulturen opp. Ny forsking viser at ein brukte runer og bokstavar om kvarandre. Publisert: 19.10.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Frykten for klimaendringer speiles i kulturen Kunst og litteratur gir oss innsikt i hvordan mennesker forholder seg til klimakrisa. Med det kan vi bedre forstå veien til handling, mener forskere. Publisert: 17.02.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forskere roser guttetiltak, men advarer mot å holde de umodne elevene tilbake Mandag presenterte Stoltenbergutvalget 63 forslag til tiltak mot kjønnsforskjeller i skole og høyere utdanning. Forskjellene handler om gutters modning, men også om motivasjon, sier forskere. Publisert: 06.02.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no