Artikkel Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering. Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Lærarstudentar med kulturelle skulesekkar Den kulturelle skolesekken (DKS) har vorte ein del av studiet for lærarstudentar på Notodden. Fire DKS-produksjonar skal innom campus i skuleåret 2022/2023. Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Eksplosiv interesse for svartedauden I pandemiåret 2020 fauk lesartala til Store norske leksikon i vêret. Artiklane om korona er bland dei mest lesne USN-artiklane, men det er historieprofessor Ole Georg Moseng sin artikkel om svartedauden som har høgst lesertal. Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Femåringer samler inn forskningsdata I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum. Publisert: 14.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Barn med lesevansker bør få synsundersøkelse Mange barn med dysleksi sliter med synet. Forsker Gro Horgen Vikesdal ber foresatte være oppmerksomme på ukorrigerte synsfeil. Publisert: 19.04.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Slik blir skolestarten smidigere De aller første skoledagene kan være utfordrende. Ny doktorgradsavhandling ser på hvordan overgangen fra barnehagen kan bli mer sømløs. Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale – Rom for lek Solveig Nordtømme har forsket på hvordan barnehagens rom og de gjenstandene som finnes der påvirker ungenes lek og danning. Hun håper både pedagoger og arkitekter låner henne øre. Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)