Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Erling Roland Chevron
Forfatterbilde

Erling Roland

Erling Roland er professor i pedagogisk  psykologi ved Læringsmiljøsenteret. Hans sentrale fagområder er mobbing, andre atferdsvansker og klasseledelse. Han har skrevet flere bøker og artikler innen disse fagområdene med bakgrunn i forskning og erfaringer fra skolen.

Fagartikkel

Mobbing og rehabilitering

Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Nasjonalt tiltak mot høye mobbetall

For et par år siden identifiserte Utdanningsdirektoratet skoler som hadde vedvarende høye mobbetall. De nasjonale skolemyndighetene bestemte i samråd med fylkesmennene og skoleeierne å gi 23 grunnskoler i landet et tilbud om kompetanseheving for å få ned mobbetallene.

Publisert: 04.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo