Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Jon Olav Sørhaug Chevron

Jon Olav Sørhaug

Jon Olav Sørhaug er master i Nordisk språk og litteraturvitskap (UiA, 2007) og i Organisasjon og leiing (NTNU, 2013). Skjønnlitterær og faglitterær forfattar.

Etter ni år i privat næringsliv vendte Sørhaug tilbake til akademia i 2011. Han arbeider til dagleg som norsklektor på Tangen vgs, samt at han underviser i norskdidaktikk på Universitetet i Agder. Hausten 2019 begynner han som stipendiat og skal forske på bruk av digitale verktøy i skrive- og leseopplæringa.

Fagfellevurdert

Når ein engel går gjennom klasserommet: Vegar og omvegar mot ein meir performativ litteraturdidaktikk

Denne artikkelen undersøker hvilke måter litteraturundervisning kan skape undring og engasjement i klasserommet. Elever må få tid og rom til å undre seg, og læreren må legge til rette for at elevene kan verbalisere den emosjonelle responsen.

Publisert: 29.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 4/2018
Fagartikkel

– Gi oss en vanlig bok! Om lesevanar og digitale forventningar i det teknologitette klasserommet

Elevar kommuniserer digitalt med kvarandre og bruker digitale plattformer til det meste av kommunikasjon med skulen. Det betyr ikkje nødvendigvis at dei føretrekker digitale lærebøker framfor dei tradisjonelle papirbøkene.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo