Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Sigrid Skaug Chevron
Forfatterbilde

Sigrid Skaug

Sigrid Skaug er utdannet lektor i nordisk og samfunnsfag fra Universitetet i Oslo. Hun har en master i norskdidaktikk, og hennes masteravhandling handler om hvilke tekster norsklærere i vg3 velger å bruke i undervisningen sin, og deres refleksjoner rundt disse valgene. I tillegg har hun et årsstudium med administrasjon og ledelse fra Oslo Met – storbyuniversitetet.

Fagfellevurdert

Hele tekster versus utdrag – hvilke tekster velger norsklærerne?

Lesing av skjønnlitteratur er en sentral del av norskfaget. Med innføringen av K06 ble listene over verk og forfatterskap fjernet fra norskplanen, og valg av tekster ble med dette opp til den enkelte lærer – et prinsipp som videreføres i fagfornyelsen 2020. Vi vet lite om hvilke tekster lærere velger å bruke i norskundervisningen, og i hvilken grad de leser hele teksten eller et eller flere utdrag fra den, noe vi med denne studien ønsker å undersøke.

Publisert: 04.07.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 1/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo