Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Kilder Chevron
  • Grete Sørensen Vaaland Chevron
Forfatterbilde

Grete Sørensen Vaaland

Grete Sørensen Vaaland er førstelektor Læringsmiljøsenteret, ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger.

Blogg

Ferietid = mobbefri

Jula ringes inn ganske snart, og mange av oss glir inn i modusen «lys og varme, snill og fredelig».

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lærerens sensitivitet

Sensitivitet betyr følsomhet, evne til å fange opp signaler og å respondere på dem. Positiv lærersensitivitet er lærerens følsomhet for og evne til å respondere på enkeltelevenes og klassens behov.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet

Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen.

Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagartikkel

Leading or losing? -Lost in the classroom

En studie viser at mer enn 3000 lærere i norsk grunnskole opplever at de mangler kontroll i klasserommet.

Publisert: 17.02.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo