Fagfellevurdert Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 3) 2/2022
Fagfellevurdert Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori. Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 44) 2/2020
Kronikk Gutters problemer i skolen handler ikke bare om kjønn Vi må unngå statistiske overforenklinger når vi skal undersøke hvorfor gutter og jenter presterer forskjellig i utdanningsløpet, skriver Kristoffer Chelsom Vogt. Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020
Fagfellevurdert Vår utålmodighet med ungdom Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå? Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017