Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Atferd (3)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (4)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Kari Nes (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagfellevurdert

Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20

Inkludering i opplæringen har vært vektlagt internasjonalt siden Salamanca-erklæringen for alvor satte temaet på dagsorden i 1994. Tanken om en felles skole for alle er imidlertid langt eldre; i Norge var for eksempel enhetsskolen i prinsippet etablert for over 100 år siden.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagfellevurdert

Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill

Jenter med voldelig atferd trives dårligere, føler seg mer isolert og opplever sitt klassemiljø og relasjoner til medelever dårligere enn det gutter med voldelig atferd gjør.

Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo