Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Skriving (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Øgreid (4)
  • Ingvill Krogstad Svanes (2)
  • Gro Stavem (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet

Denne artikkelen bidrar med kunnskap om hvordan lærere veileder elever i skriving før det finnes tekst å veilede på.

Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Acta Didactica Vol. 14, 1/2020
Fagfellevurdert

Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? - Studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag

Resultatene i denne studien viser at alt i alt ser bruk av skriveramme ut til å fungere som et godt verktøy for et flertall av elevene i denne klassen.

Publisert: 04.01.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo