Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (2)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lek (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Aslaug Andreassen Becher (2)
  • Randi Evenstad (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafé: Lekens betydning for de yngste barna i skolen

Lek er viktig for barn, også barn i skolen. Mennesker leker for å leke, ikke for å oppnå noe spesielt. Voksne kan i større grad styre unna lek, men for barn er det nødvendig å leke. I dette foredraget innleder Aslaug Andreassen Becher om lekens betydning for barn i begynneropplæringen, lekens rolle i skolen i dag, samt betydningen av klasserommets fysiske utforming.

Publisert: 23.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? - om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg

Funnene i artikkelen viser nødvendigheten av at barnehageutbyggere og eiere, planleggere, arkitekter, fagledere/styrere og øvrige barnehageansatte involveres og forstår hverandre i dialog om byggets intensjoner, utforming og bruk.

Publisert: 20.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo