Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Organisering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (4)
  • Kari Vea Salvanes (2)
  • Lars Johannesen Kirkebøen (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
Fagartikkel

Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater

Økt lærertetthet gir ikke uten videre bedre læring. Man må også endre måten å arbeide på. Et prosjekt innenfor matematikkundervisning i småskolen er et eksempel på hvordan ekstra lærerressurser kan brukes for å bedre elevenes resultater.

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagfellevurdert

Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler

Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Fagartikkel

Forsøk i skolen

Randomiserte forsøk er en forskningsmetode som kan avdekke sannsynlige årsaksforklaringer, og dermed si om tiltak virker eller ikke. To større forskningsprosjekter bruker denne metoden for å avdekke hvilken effekt lærertetthet har på elevenes læring.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Forskningsnotat

Effektstudier av tiltak mot videregående frafall: Verdt et (systematisk) forsøk!

Det er mange tiltak som har blitt gjennomført for å få ned frafallet i videregående opplæring. Dessverre er de sjeldent innført på en måte som gjør det mulig å vurdere om tiltakene har fungert etter hensikten. Dersom en skole innfører et tiltak og opplever at frafall går ned i etterkant, kan man ikke nødvendigvis si at dette skyldes selve tiltaket, i og med at det kan ha vært helt andre ting som skjedde samtidig og som gjorde at frafallet gikk ned.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo