Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid Roe (5)
  • Kirsti Klette (2)
  • Marte Blikstad-Balas (2)
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Ragnhild Engdal Jensen (1)
Fagartikkel

Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver

Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagfellevurdert

Hva kjennetegner de svakeste elevenes lesekompetanse, lesevaner og strategikunnskap når de går ut av grunnskolen?

- De svakeste leserne relativt sett har størst problemer med komplekse fagtekster og minst problemer med skjønnlitterære tekster, og at de mangler kunnskap om lesestrategier.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 3) 2/2017
Fagartikkel

Å koble elevprestasjoner og undervisning

I et forskningsprosjekt kombineres videodata fra undervisningen med testresultater fra de samme klassene. Målet er å koble det som skjer i klasserommet med elevers faglige resultater på nasjonale prøver.

Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Nasjonale leseprøver – hva de måler og hvordan resultatene kan brukes

De nasjonale leseprøvene tar utgangspunkt i målene for lesing i læreplanen, der lesing er en grunnleggende ferdighet på tvers av fag. Selv om det vanligvis er norsklæreren som gjør selve vurderingsarbeidet, bør oppfølgingen av prøvene involvere lærerne også i de andre fagene. Her blir de nasjonale leseprøvene beskrevet, og det blir gitt noen råd om hvordan lærerne kan følge opp resultatene slik at elevene kan dra nytte av dem.

Publisert: 19.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo