Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Forskning og metode (2)
  • Lek (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Mobbing (1)

Artikkelkilde

  • Vetuva (8)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (8)
Artikkel

Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen

Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel

Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?

Flere studier har slått fast at voksne som jobber i barnehager, plages av støy. Nå har en gruppe forskere spurt hva barna synes.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Slik kan personalet stimulere leiken

Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik.

Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?

Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det?

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

En barnehage med plass til alle

I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek

Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Slik kan barnehageansatte hindre mobbing

Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk.

Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo