Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (4)
  • Margrethe Sylthe (3)
Fagartikkel

Skam for annerledeshet

Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Standhaftighet versus åpenhet

Med utgangspunkt i eventyrpsykologi viser forfatterne av dette essayet at det å være åpen om sin sårbarhet og tilkortkommenhet heller kan ses på som en styrke enn en svakhet.

Publisert: 15.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Eventyrfortelling som hjelp til en sårbar gutt

Dette fagessayet handler om Lars, som har tilbrakt de første tre årene av livet sammen med en mor med rusproblemer. Her beskrives det hvordan eventyrfortelling sammen med gode relasjoner til andre personer som viser barnet ubetinget kjærlighet, kan hjelpe barn til å bearbeide vanskelige følelser – noe som også kan medføre at de etter hvert klarer å regulere adferden sin bedre.

Publisert: 05.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Når det umulige skjer – om å leve og å dø

Denne artikkelen tar for seg det alvorlige temaet om når et barn blir alvorlig syk og dør. Temaet blir belyst fra flere synsvinkler både barnets og den aller nærmeste familiens, samt hvordan barnehage og skole bør forholde seg til temaet sykdom og død. Artikkelforfatteren bruker også små utsnitt fra en barnebok hun har skrevet for å eksemplifisere hvordan et barns tanker og følelser kan arte seg i møte med egen sykdom og død.

Publisert: 16.11.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo