Fagfellevurdert «DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)
Kronikk Det blir ofte banalt når psykologer skal forklare kjønn og følelser i offentligheten Dette står i veien for at den gode, norske samfunnsvitenskapelige kunnskapen om kjønnssosialisering får plassen den fortjener i samfunnsdebatten, skriver Birgit Nordtug. Publisert: 13.05.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Fire «vrangforestillinger» om ungdom og psykisk helse Kunnskapen som dominerer dagens ordskifte fokuserer på symptomer og ikke personer. Publisert: 15.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Vi må slutte å prate om kroppspresset Klagestemmene har fått mye oppmerksomhet i ungdomsforskningen, i mediene og av politikerne. Nå trengs det andre perspektiver på kroppspresset. Publisert: 04.03.2016 Hentet fra forskning.no