Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Organisering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Lærerutdanning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)

Artikkelforfatter

  • Britt Ulstrup Engelsen (4)
Fagartikkel

Den aktive eleven − læreplanhistoriens røde tråd

Tanken om den aktive eleven, som selv bygger opp sin kunnskap, er ikke en ny idé. En gjennomgang av læreplanene fra de siste 100 årene viser hvordan målet har vært det samme, selv om begrepene har endret seg underveis.

Publisert: 14.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Enkeltfag, tverrfag eller flerfag − et historisk læreplanperspektiv

Læreplanene helt fra Normalplanen av 1939 og fram til kunnskapsløftet har forsøkt å bidra til at elevene kan betrakte et og samme emne ut fra ulike fags perspektiv. Et viktig skille har vært om man legger vekten på tverrfaglighet eller flerfaglighet. Uansett har det alltid vært vanskelig å få intensjoner til å bli til praksis i klasserommene.

Publisert: 13.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Skoleeierne og den lokale læreplanvirksomheten

Både i Mønsterplanen for grunnskolen av 1987 (M87) og Læreplan for Kunnskapsløftet av 2006 (LK06) ble det lagt vekt på at det måtte skje et lokalt læreplanarbeid. Til begge læreplaner er det blitt publisert veiledninger for det lokale arbeidet, men forventningene er ganske ulikt formulert i de to veiledningene. Dette kan ha sammenheng med ulike oppfatninger av lærerrollen og lærerens lokale frirom.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Fagdidaktisk belysning av skolefag i endring

Læreplanhistorien viser at skolefagene endrer seg hele tiden. Samtidig er lærerutdanning og fagtekster generelt svært lojale overfor den læreplanen som til enhver tid gjelder. Å utdanne lærere innenfor en bredere forståelse av faget og hjelpe dem til en kritisk holdning overfor den til enhver tid gjeldende læreplan, vil kunne forberede dem på de endringene som framtidens skole vil kreve.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo