Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (2)

Artikkelforfatter

  • Eldar Taraldsen (5)
  • Endre Kanestrøm (2)
  • Kjærsti Vekseth Sakshaug (1)
  • Pål Asp (1)
Fagartikkel

Det kritiske håpet i Freires pedagogikk

Greta Thunbergs aksjoner minner oss om hvorfor det er aktuelt å hente Paulo Freires pedagogikk inn i lærerutdanning igjen. Det dreier seg om å åpne skolen for selvstendig og kritisk tenkning, både hos lærere og elever.

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2021
Fagartikkel

De viktigste grunnbetingelsene for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid

Artikkelforfatteren drøfter her bekymringer han har for dagens skole, der lærerne mer og mer blir fratatt ansvaret for hva som er god kvalitet og riktige metoder for lærerarbeid. Han mener at en resultatorientert praksis spiser opp tiden med testing, dokumentasjon og forberedelse til neste predikerte øvelse, noe som medfører at skolekulturen blir et sted der stadig flere elever og lærere ikke føler seg hjemme.

Publisert: 07.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Det absurde skoleteater

Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse blant lærerstudenter drøfter artikkelforfatteren her om kvaliteten i skolen virkelig er så god som den gjerne fremstilles av skolepolitikerne i Norge.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Pedagogikk eller mekanikk

Lærerprofesjonen mister sin autoritet ved at skolens form og innhold i tiltakende grad styres og utvikles etter en agenda gitt utenfra. Ved hjelp av to modeller illustreres utfallet av ytrestyrt utvikling av skolen, og det blir skissert hvordan en ny indrestyrt arbeidsmodell kan etableres.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel

Egge-modellen

I denne artikkelen beskrives en ny arbeidsmodell for grunnskolen utviklet gjennom en aksjonsforskningsstudie i et samarbeid mellom Egge barneskole i Steinkjer kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Gjennom sosial interaksjonisme med felles dialog uten bruk av lekser eller lærebøker i tradisjonell forstand, har prosjektet klart å heve motivasjon, lærelyst og resultater blant elevene.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo