Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (43)
  • Omtale (4)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (27)
  • Barnetrinn (12)
  • Barnehage (10)
  • Digitalisering (9)
  • Forskning og metode (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Skriving (5)
  • Lese- og skrivevansker (4)
  • Tester og kartlegging (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lekser (2)
  • Matematikk (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motorikk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (47)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (47)
Artikkel

– Lesing er ofte kaotisk

– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjonalt lesesenter. No skal ho konkurrere i forskingsformidling.

Publisert: 28.01.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen

Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing.

Publisert: 19.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste

Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være gode og interessante å snakke om, og leksene må kobles på den øvrige undervisninga i norsktimene.

Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker

Av og til må vi stole på at det å lese sammen, oppleve en tekst og snakke sammen om den, er mer enn nok, mener leseforsker Monica Gundersen Mitchell. Hun oppfordrer lærere til å lese høyt på ungdomsskolen.

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen

Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner.

Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Vil gi barn god undervisning i skapende skriving

Barnebokforfatter Bjørn Arild Ersland har som mål at alle norsklærere i barneskolen skal bli trygge i å undervise barn i skapende og kreativ skriving. Nå skal han få hjelp fra lærere og elever i Lindesnes til å finne ut hvordan det kan gjøres.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lykkes med meningsfull skriving i første klasse

De fleste førsteklassinger bruker mest tid på å øve på bokstavene. Men i denne førsteklassen skriver elevene brev hjem flere ganger i uka. Å skrive meningsfulle tekster til ekte mottakere gir motivasjon og god læring, sier læreren, og hun får støtte fra forskere.

Publisert: 15.10.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Doktorgrad gir nye funn om flerspråklige barn

Hilde Gunneruds ferske doktoravhandling gir oppsiktsvekkende funn om ferdigheter og språkforståelse hos flerspråklige barn.

Publisert: 12.08.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim

Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger

Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen

Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassinger på hjemmeskole skriver brev til læreren

Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – og er god skrivetrening!

Publisert: 29.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Raske bokstaver: Utnytt mulighetene!

I førsteklasser som går gjennom alle bokstavene før jul, ligger det store muligheter for en spennende lese- og skriveundervisning.

Publisert: 05.01.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Å lese bøker på fritida er viktigere enn mange har trodd

Hvis du trenger et argument for å ta ungdommen med på biblioteket, kommer det her.

Publisert: 24.06.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lesesenterets lesetips!

Trenger du tips til hvordan du kan få ungene til å lese mer? Her er våre beste tips.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Egen PC til hver elev kan gi nye muligheter i undervisningen

Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til skoleforskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor hver elev har egen PC.

Publisert: 26.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster

Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

- Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir

– Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo