Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (4)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (4)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (4)
Omtale

Doktorgrad gir nye funn om flerspråklige barn

Hilde Gunneruds ferske doktoravhandling gir oppsiktsvekkende funn om ferdigheter og språkforståelse hos flerspråklige barn.

Publisert: 12.08.2021 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen

Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen.

Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Etterlengtet forskning på effekten av flere lærere i klasserommet

Hva har det å ha flere lærere i klasserommet å si for elevenes utvikling i lesing og skriving? Spørsmålet vekker engasjement, men kunnskapen mangler. Nå skal 6000 norske førsteklassinger være med på å finne svaret, i forskningsprosjektet Two Teachers.

Publisert: 12.07.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Hva er egentlig dysleksi?

Det antas at 5 til 10 prosent av nordmenn har den typen lese- og skrivevansker som karakteriseres som dysleksi. Men selv om de fleste har en oppfattelse om hva dysleksi kan dreie seg om, og selv om flere organisasjoner tilbyr forskjellige beskrivelser av dette vanlige lese- og skriveproblemet, finnes det ingen klar vitenskapelig definisjon på hva dysleksi faktisk er. – Det er på tide å komme med nye hypoteser slik at vi kan bringe forskningen videre, sier professor Finn Egil Tønnessen ved Lesesenteret.

Publisert: 23.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo