Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Organisering (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (10)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (6)

Artikkelforfatter

  • Elise Koppang Frøjd (16)
  • Marika Vartun (3)
  • Magnus Heie (2)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Julie Nybakk Kvaal (1)
  • Kristin Horn Talgø (1)
Artikkel

De unge stemmene i klimasaken

Elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik for klimaet. Mye er sagt om hvordan foreldre og lærere bør møte dette engasjementet. Men hva sier de unge selv?

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes

Opplæringsbehovene til elever med utviklingshemming er ikke godt nok ivaretatt i skolens styringsdokumenter, viser fersk forskning. – Lærere og spesialpedagoger må få bedre veiledning og retningslinjer slik at undervisningen styrkes, mener forsker.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Er naturfag i trøbbel?

En fersk internasjonal undersøkelse viser at norske ungdomsskoleelever har mye lavere kompetanse i naturfag enn elevene i våre nordiske naboland. På 9. trinn ligger vi ett år bak Sverige og faktisk to år bak Finland, fremhever forskerne bak den norske delen av undersøkelsen.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fagfornyelsen: På rett vei?

I høst startet norske elever med nye læreplaner. Nå er den første rapporten fra forskningsprosjektet Evaluering av fagfornyelsen (EVA2020) publisert.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Langtidsoppfølging etter ondartet hjernesvulst i barndommen kan avdekke senskader

Langtidsoppfølging av barn etter behandling ved ondartet hjernesvulst er essensielt for å kunne oppdage senskader som svekkelse i intelligens, hukommelse og arbeidsminne.

Publisert: 03.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hjemmeskole under korona: De minste elevene hadde minst kontakt med læreren

En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.

Publisert: 10.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet, Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen med å utvikle matematiske ferdigheter

Om du hjelper toåringen med å legge puslespill, kan det føre til at barnet mestrer matematikkoppgaver i skolen fem år senere. Over 900 mødre har tatt del i en studie sammen med sine toåringer.

Publisert: 17.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet

Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Gir mer juss en mer rettferdig skole?

Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere

Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet.

Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barn av innvandrere tar høyere utdanning enn sine foreldre

– Vi ser at barn av innvandrere sikter mot fagfelt som vil gi dem helt andre livssjanser enn sine foreldre, sier forsker.

Publisert: 04.07.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ønsker å gjøre teori og analyse mer tilgjengelig

Det blir stadig flere studenter ved norske universiteter og høyskoler. Disse må ofte bruke teori i oppgavene sine, men få vet hvordan det skal gjøres. Forskere bak ny bok om teori og analyse håper de kan hjelpe studentene på veien.

Publisert: 07.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt?

Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv?

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Nasjonale prøver endrer den norske skolen

Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hva skal til for å ta en doktorgrad?

At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor.

Publisert: 12.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Oppfordrer til kritisk blikk på internasjonal skoleforskning

Forskere har undersøkt hva forskningen sier om nasjonale prøver og elevresultater. Og den lar seg ikke alltid overføre til norske forhold.

Publisert: 18.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo