Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Ryen (3)
  • Kirsti Marie Jegstad (2)
  • Evy Jøsok (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Margareth Sandvik (1)
Fagartikkel

Fagledelse er lærerens kjerneoppgave

Økt oppmerksomhet rundt didaktisk planlegging og fagledelse kan være en svært fruktbar måte å styrke relasjoner i klasserommet på.

Publisert: 06.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’

Denne artikkelen undersøker hvordan en gruppe norske lærere opplever å jobbe på en «tenkeskole» ('thinking school') (dvs. en skole som samarbeider med det britiske konsulentselskapet Thinking Matters).

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 1/2022
Fagartikkel

Kritisk tenkning

I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo